سرویس و نگهداری آسانسور

آسانسورها را از جمله تجهیزات ضرورری در ساختمان های مرتفع و چند طبقه محسوب می شوند. به گونه ای که بدون وجود این سیستم ها عملا زندگی و کار ساکنان امکان پذیر نبوده یا با دشواری بسیار همراه خواهد بود. آسانسورها وظیفه جابجایی بار و نفرات را بین طبقات ساختمان برعهده دارند. در اثر همین جابجایی ها به مروز زمان قطعات مکانیکی و الکتریکی آن دچار استهلاک و خرابی هایی خواهد شد. بنابراین سرویس و نگهداری آسانسور مساله ای است که مالکان ساختمان ها باید به آن توجه خاصی نشان دهند. با این کار، عمر مفید آسانسور افزایش خواهد یافت و از بروز خرابی های زیاد که پرداخت هزینه های گزاف را به دنبال دارد، جلوگیری می شود. همچنین ایمنی و کارایی سیستم هم به نحو قابل توجهی افزایش می یابد.

همانطور که گفته شد، آسانسور بخش جدانشدنی هر آپارتمان است؛ به طوری که تمامی ساختمان های بیشتر از 3 طبقه باید از این دستگاه استفاده کنند. با این حال آسانسور به نگهداری و سرویس دوره ای درست نیاز دارد و قطعات مختلف آن باید حداقل ماهی یکبار مورد بررسی قرار بگیرند. در این مطلب به بررسی موضوع سرویس و نگهداری آسانسور و مطالب مربوط به آن پرداخته ایم.

منظور از سرویس و نگهداری آسانسور چیست؟

سرویس و نگهداری آسانسور شامل اقدامات مربوط به بازدید و کنترل عملکرد تمامی قطعات و قسمت های مختلف آسانسور و همچنین انجام تعمیرات لازم است. در صورت وجود خرابی آسانسور یا ایراد در عملکرد قطعات، سرویسکار نسبت به رفع عیب آن ها اقدام می کند. علاوه بر این سرویس آسانسور، اقدامات دیگری از جمله روغن کاری قطعات متحرک و چرخان و نیز نظافت موتورخانه و  سایر قسمت های سیستم را هم شامل می شود. سرویس آسانسورر یکی از اقدامات ضروری محسوب می شود. زیرا در صورت وجود خرابی های کوچک، فورا تشخیص داده شده و با رفع عیب آن، از ایجاد خرابی ها و مشکلات جدی در آسانسور جلوگیری می شود. همین مساله برای کارفرمایان این مزیت را دارد که با صرف هزینه های اندکی که ماهیانه پرداخت می کنند، از پرداخت هزینه های گزاف بابت تعمیر و تعویض قطعات خراب شده جلوگیری شود. همچنین از ایجاد سوانح و حوادث جانی و مالی که در اثر سهل انگاری نسبت به سرویس آسانسورها ایجاد شده، پیشگیری می شود.

اوکسین لیفت، سرویس و نگهداری آسانسور

سرویس آسانسور

سرویس آسانسور به اقداماتی شامل بررسی و بازدید قطعات مختلف آسانسور به منظور شناسایی خرابی های احتمالی و رفع آن ها اطلاق می شود. علاوه بر این، در سرویس آسانسور، به نظافت موتورخانه، تجهیزات و قطعات مختلف به منظور بهبود عملکرد سیستم پرداخته می شود. سرویس آسانسور نیز باید به شکل اصولی و به طور منظم و ماهانه انجام شود. در این صورت کوچک ترین و جزئی ترین خرابی ها به سرعت شناسایی شده و اقدامات لازم برای تعمیر آن ها انجام می شود. سرویس به موقع آسانسور می تواند تضمین کننده سلامت سیستم بوده و کارکرد درست و مناسب آن را باعث شود.

منظور از سرویس آسانسور چیست؟

منظور از این اصطلاح لزوماً تعمیر نیست؛ ممکن است یک آسانسور هیچ ایراد یا خرابی نداشته باشد اما نیاز به سرویس دوره ای داشته باشد. سرویس دوره ای آسانسور به این معنا است که تمامی قطعات مورد بررسی قرار بگیرند و بر عملکرد آنها نظارتی وجود داشته باشد. با رعایت این موضوع می­توان از مشکلات جدی­تر و هزینه های سرسام آور تعمیر جلوگیری کرد.

مزایای سرویس و نگهداری آسانسور

  • تشخیص زودهنگام خرابی های جزئی و اقدام سریع برای رفع عیب آن ها
  • بازبینی و کنترل عملکرد آسانسور و انجام اقدامات لازم برای ارتقای آن.
  • جلوگیری از توقف ناگهانی آسانسور و حتی سقوط آزاد آن با انجام اقدامات فنی و رفع خرابی ها
  • افزایش ایمنی آسانسور که راحتی و امنیت مسافران به هنگام استفاده را به دنبال خواهد داشت. در این صورت امکان بروز سوانح جانی برای مسافران بسیار کاهش خواهد یافت.
  • جلوگیری از پرداخت هزینه ها و خسارت های هنگفت، از جمله مزایای مهم سرویس منظم آسانسورهاست. زیرا با اقدامات ساده و سریع در جهت رفع ایرادات و خرابی های جزئی، جلوی بسیاری از خسارت هایی گرفته می شود که باید صرف تعمیرات اساسی و تعویض قطعات گران قیمت شود.

‌اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور

اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور کم تر از مرحله نصب و راه اندازی آن نیست. زیرا با وجود حوادث جبران ناپذیری که در طول سال ها برای سیستم های آسانسور اتفاق افتاده، اهمیت سرویس و نگهداری آن را بیش از پیش مطرح کرده است. آسانسورها از قطعات مختلف مکانیکی و الکتریکی تشکیل می شوند که در اثر کارکرد مداوم در طول زمان دچار استهلاک و فرسودگی قرار می گیرند. در این صورت بروز سوانح و حوادث مختلف، مساله ای غیر اجتناب محسوب می شود. علاوه بر این، خرابی های کوچک در آسانسور در صورت عدم سرویس و نگهداری به موقع، باعث گسترش آن شده و به خرابی های بزرگ تر در سیستم منجر می شود. در این صورت هزینه های تعمیرات آسانسور بسیار بالا می رود. بنابراین می توان با سرویس های منظم و دوره ای، باعث تداوم کارکرد مطلوب آسانسور شده و از بروز خرابی های مختلف و نیز حوادث جبران ناپذیر جلوگیری کرد.

سرویس و نگهداری ماهیانه آسانسور

طبق قراردادهای سرویس و نگهداری، این خدمات باید توسط سرویسکار به شکل ماهیانه ارائه شود. در سرویس و نگهداری ماهیانه آسانسور، کلیه قطعات و تجهیزات طبق چک لیست استاندارد، مورد بازدید و کنترل قرار می گیرند. در صورت وجود خرابی و ایراد، سرویسکار اقدام به تعمیر و رفع خرابی ها می کند. همچنین در سرویس دوره ای، قطعات و قسمت های مختلف آسانسور اعم از موتورخانه، داخل کابین و غیره مورد نظافت قرار می گیرد. در سرویس ماهیانه، سرویسکار موظف است در روزهای مشخص به محل مراجعه کرده و به ارائه خدمات بپردازد.

سرویس دوره ای آسانسور

سرویس دوره ای آسانسور همان ارائه این خدمات توسط سرویسکار شرکت مورد نظر به شکل ماهیانه است. در سرویس های دوره ای یا ماهیانه، سرویسکار شرکت وظیفه دارد طبق روزهای مشخص شده در قرارداد در محل حاضر شده و به ارائه خدمات بپردازد. با سرویس دوره ای آسانسور می توان خرابی ها و نیز خطرات ناشی از آن ها را به حداقل ممکن رساند. در این صورت ایمنی و کارایی آسانسور نیز حفظ شده و از پرداخت هزینه های گزاف بابت تعمیرات و نیز بروز سوانح جبران ناپذیر جلوگیری خواهد شد.

مراحل سرویس آسانسور

به طور کلی در سرویس آسانسور باید سیستم شتاب و سرعت آن بررسی شود و تمامی مشخصات ایمنی آسانسور مورد ارزیابی قرار بگیرد. روغن کاری آسانسور نکته دیگری است که سرویس کار انجام می‌دهد تا آسانسور حرکت روانی داشته باشد و ریل‌ها و سیستم تعلیق بهترین عملکرد را برای ساکنین فراهم کند. تعویض دنده ها، ترمز، بیرینگ و طناب‌ها از دیگر مواردی هستند که سرویس کار آسانسور در نظر می‌گیرد. چنانچه قطعه‌ای عملکرد خوبی نداشته باشد و یا دچار خرابی شده باشد، تعویض یا تعمیر می‌گردد.

پر بودن روغن‌دان آسانسور نیز باید چک شود، زیرا خالی بودن آن باعث به صدا افتادن آسانسور شده و بعد از مدتی اصطکاک کفشک و ریل از بین می‌رود، زیرا این دو قطعه خشک می‌شوند. بررسی سیم بکسل‌های آسانسور نیز از دیگر نکاتی است که باید در زمان سرویس و نگهداری آسانسور به آن توجه کنید. باید از خشکی و مقاومت سیم بکسل آگاه شوید تا جایی از آن زخمی یا پاره نشده باشد. با نادیده گرفتن بررسی سیم بکسل، ممکن است فرایند حرکت کابین با مشکل مواجه شود.

پاراشوت یا همان ترمز اضطراری یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر آسانسور است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید. اگر سیم بکسل پاره شود، سیستم پاراشوت است که کابین را در ریل‌ها قفل کرده و آن را متوقف می‌کند؛ در نتیجه این قطعه مهم‌ترین بخش سیستم ایمنی آسانسور است که باید آن را بررسی نمایید. درب‌های آسانسور نیز باید مورد ارزیابی قرار بگیرند تا از بی‌سر و صدا بودن و عملکرد صحیح آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

علاوه بر بررسی قطعات مختلف آسانسور، بررسی اتاقک آن نیز نکته بسیار مهمی است. مطمئن شوید که روشنایی اتاقک آسانسور کافی است. همچنین بخشی از فرایند نگهداری آسانسور مربوط به قفل دستگاه آسانسور است که هر کسی بدون مجوز نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند. چنانچه سرویس آتش نشانی ناقص باشد یا چراغ اضطراری از کار بیفتد، باید در اسرع وقت جهت تعمیرات لازم اقدام نمایید.

سرویس دوره ای آسانسور شامل چه مواردی است؟

چه مواردی باید در سرویس دوره ای آسانسور رعایت شود؟ آیا نیاز است سرویس آسانسور به صورت دوره ای و منظم انجام شود؟ بازه زمانی مشخص برای سرویس آسانسور چه زمانی است؟ و… از جمله سوالات رایجی هستند که کارشناسان نظرات مختلفی در رابطه با آنها دارند. سرویس آسانسور به طور کلی به بخش های مختلفی تقسیم بندی می­شود:

  • بررسی و نظارت بر عملکرد موتورها
  • سرویس و بازدید از موتورخانه
  • بررسی و نظارت بر عملکرد درب های هر طبقه
  • بررسی و بازدید از چاهک آسانسور
  • بررسی و بازدید از کابین یا اتاقک آسانسور

قلب هر آسانسوری موتورخانه آن است که باعث عملکرد صحیح آن می­شود. بنابراین سرویس آن بیشترین زمان و هزینه را به خود اختصاص می­دهد و نسبت به سایر موارد از اهمیت بیشتری برخوردار است. موتور های مختلفی در انواع آسانسور به کار رفته اند که تفاوت های ریز و درشتی با هم دارند. در نتیجه باید به این تفاوت ها توجه نمود، زیرا هر یک از آن ها نیازمند نظارت خاصی است.

چاه آسانسور نیز محلی است که کابین و سایر اجزای موتور و سیستم آسانسور در آنجا وجود دارد که باید به صورت دوره ای بر آن نظارت داشته باشید. کابین هر آسانسور نیز سیستم و ساختار خاص خود را دارد و وجود اختلال در هر بخش آن باعث می­شود کل عملکرد آسانسور با مشکل مواجه شود.

نکات ضروری درباره سرویس دوره ای آسانسور چیست؟

سرویس آسانسور باید صورت منظم انجام شود و قسمت های مختلف آسانسور با دقت مورد بررسی قرار بگیرند. موتورخانه آسانسور یکی از مهم ترین بخش ها است که بسیاری از قطعات آسانسور از جمله موتور، تابلو فرمان، فلکه هرزگرد، گاورنر و نجات ضروری آسانسور در این بخش نصب و راه اندازی می­شود. در واقع نظارت بر موتورخانه آسانسور مهم ترین بخش سرویس دوره ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

چرا سرویس دوره ای آسانسور مهم است؟

سرویس آسانسور از اهمیت خاصی برخوردار است و حداقل ماهی یکبار باید انجام شود. متاسفانه افراد بسیاری از این موضوع مهم چشم پوشی کردند؛ در نتیجه هر ساله حوادث و خسارت های مالی مختلفی به دلیل این مورد رخ داده است. کارشناسان و متخصصان آسانسور با بررسی این حوادث، علت آنها را عدم سرویس و نگهداری آسانسور اعلام کرده­­اند. سرویس دوره ای آسانسور چه از نظر قانونی و چه از لحاظ فنی باید توسط یک شرکت معتبر یا یک سرویس کار آسانسور مجرب انجام شود. شایان ذکر است که سرویس و نگهداری آسانسور با یک شرکت معتبر، به صورت سالیانه است.

مدت زمان سرویس دوره ای آسانسور

هیچ چیزی دوام همیشگی ندارد و این موضوع شامل آسانسور نیز می­شود. قطعات آسانسور در اثر استفاده منظم دچار فرسودگی می­شوند و همین موضوع بر روی عملکرد و راندمان آسانسور تاثیر می­گذارد. متوسط طول عمر آسانسورها حدود 20 تا 25 سال است. کارشناسان در طول این مدت توصیه می­کنند خدمات سرویس دوره ای را حداقل به مدت ماهی یکبار انجام دهید تا در صورت وجود مشکلی یا خرابی قطعه ای، در اسرع وقت برطرف شود.

شما باید برنامه ریزی منظمی برای سرویس دوره ای آسانسور ساختمان خود در نظر بگیرید تا برای طولانی شدن عمر آسانسور قدمی مفیدی بردارید. با برنامه ریزی منظم سرویس دوره ای می­توانید به جای انتظار برای به وجود آمدن مشکل، از بروز آنها جلوگیری کنید و جلوی هزینه های زیاد تعمیرات را بگیرید.

دریافت خدمات نوسازی قطعات کمک می­کند عملکرد آسانسور بهبود پیدا کند و سواری نرم و سریع تری برای کاربران فراهم شود. بدون انجام خدمات سرویس و نگهداری مناسب، ممکن است مشکلاتی برای آسانسور مجتمع مسکونی شما به وجود بیاید که منجر به هزینه های تعمیر زیادی می­شود. هر چه دیر به دیر سرویس دوره ای آسانسور را انجام دهید، به احتمال زیاد آسانسور شما به تعمیرات بیشتری نیاز پیدا می­کند.

شرکت سرویس آسانسور

یک شرکت سرویس آسانسور با تنظیم یک قرارداد سالیانه نسبت به سرویس و نگهداری آسانسور؛ به صورت ماهیانه خدمات مربوطه را ارائه می‌کند. شرکت‌های سرویس و نگهداری آسانسور نیروهای متخصص و با تجربه را در این زمینه به کار می‌گیرند تا با ارائه خدمات مربوطه، خرابی‌های آسانسور را به حداقل رسانده و امنیت ساکنین ساختمان را حفظ ‌کنند.

سرویس ماهیانه آسانسور

مکانیزم آسانسور باید به صورت ماهیانه بازنگری شود تا خرابی‌های جزئی آسانسور مشخص شده و در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف شوند. سرویس ماهیانه آسانسور کمک می‌کند تا در آینده از خرابی‌های گسترده قطعات آسانسور جلوگیری شود و هزینه‌های تعمیر تا میزان قابل توجه‌ای کاهش یابد. همچنین این موضوع به حفظ امنیت ساکنین ساختمان در حین جابه جایی بین طبقات با آسانسور کمک ویژه‌ای می‌کند.

بهتر است جهت انجام سرویس ماهیانه آسانسور به مراکز مجاز و باسابقه مراجعه نمایید. تیم مجرب شرکت اوکسین از دانش فنی و تجربه بالایی برخوردار بوده و تمامی خدمات سرویس و نگهداری آسانسور را با بهترین کیفیت به شما هموطنان گرامی ارائه می‌کند. با بازدید ماهیانه از آسانسور، سرویس کار اوکسین چک لیستی از اقدامات انجام شده را فراهم می‌کند تا مدیر ساختمان و تمامی ساکنین از کنترل بخش های مختلف آسانسور اطلاع داشته باشند.

سرویس کار آسانسور

بهره مندی از یک تیم حرفه‌ای و متخصص در زمینه سرویس و نگهداری آسانسور کمک می‌کند که خدمات مربوطه با بهترین کیفیت ارائه شوند. یک سرویس کار آسانسور باید علاوه بر خدمات سرویس و نگهداری آسانسور، در زمینه نصب، راه اندازی و تعمیرات آسانسور نیز مهارت و اطلاعات کافی داشته باشد. زمانی که از باکیفیت‌ترین قطعات و تجهیزات آسانسور در این زمینه استفاده شود، می‌توان خرابی‌های ناشی از آن‌ها را کاهش داد.

یک سرویس کار آسانسور باید تجربه کافی در زمینه خدمات سرویس و نگهداری آسانسور داشته و به طور کامل با مکانیزم انواع آسانسور آشنا باشد. آشنایی کافی با مکانیزم آسانسور کمک می‌کند تا با پشتیبانی به موقع و سریع، از وارد شدن بسیاری از خسارات مالی به آسانسور جلوگیری کرد.

بعد از عقد قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور، سرویس کار شرکت اوکسین به طور ماهانه به آپارتمان شما مراجعه کرده و بر اساس چک لیست تعیین شده، بخش های مختلف آسانسور را بررسی می‌کند. تیم تخصصی سرویس و نگهداری آسانسور شرکت اوکسین، به طور کامل آسانسور شما را کنترل نموده و ایرادات احتمالی آن را رفع می‌کند تا در آینده از وقوع حوادث و هزینه تعمیرات بالا جلوگیری شود.

ارائه خدمات سرویس آسانسور

به جهت اینکه همیشه آسانسور شما بهترین عملکرد را داشته باشد، باید به طور مرتب از بخش‌های مختلف آن بازدید کنید تا در صورت وجود مشکل، در سریع‌ترین زمان ممکن آن را برطرف کنید. به جهت حفظ امنیت ساکنین در حین جا به جایی با آسانسور، رعایت سرویس‌های دوره‌ای آسانسور حداقل کاری است که شما می‌توانید انجام دهید.

خدمات سرویس و نگهداری اوکسین لیفت کمک می‌کند بهترین عملکرد را از آسانسور خود دریافت نمایید و از کیفیت و استاندارد‌های تجهیزات و سیستم‌های آسانسور اطمینان حاصل کنید. تیم متخصص اوکسین لیفت با ارائه خدمات بازرسی و پشتیبانی، عیوب پنهانی آسانسور شما را شناسایی کرده تا از بروز حوادث و خرابی‌های گسترده جلوگیری کند. برای دریافت خدمات سرویس و نگهداری آسانسور به صورت ماهیانه، کافی است از طریق شماره تلفن‌های قید شده در بخش تماس با ما، با کارشناسان مجموعه اوکسین لیفت در ارتباط باشید.

برای سرویس دوره ای آسانسور به کجا مراجعه کنیم؟

اوکسین یکی از معتبرترین شرکت های فعال در زمینه طراحی آسانسور و پله برقی به شمار می­آید که 15 سال سابقه درخشان در این حوزه دارد. این شرکت با استفاده از تجهیزات و قطعات باکیفیت، انواع آسانسور را بر اساس به روزترین استانداردهای اروپایی تولید و نصب می­کند. این شرکت محدودیتی در ابعاد ندارد و انواع آسانسور را در ظرفیت های گوناگون تولید می­کند. اوکسین از یک تیم متخصص با تجربه برای نصب، راه اندازی و سرویس دوره ای آسانسور استفاده می­کند. خدمات پس از فروش طولانی مدت، گارانتی یکساله و تنوع در طراحی دکوراسیون از دیگر ویژگی های خدمات ارائه شده توسط شرکت معتبر اوکسین است.

جمع بندی

بهتر است تمامی مدیران ساختمان و افرادی که از آسانسور استفاده می­کنند از آیتم های سرویس دوره ای آسانسور اطلاع یابند تا از مشکلات و خرابی های گسترده آسانسور جلوگیری شود و نیازی به هزینه های بالا نباشد. شرکت اوکسین با ارائه خدمات سرویس دوره ای آسانسور یکی از بهترین ها در این زمینه است. جهت هرگونه اطلاعات بیشتر به صفحه تماس با ما مراجعه کرده و با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

هزینه سرویس دوره ای آسانسور

هزینه سرویس دوره ای آسانسور طبق نرخ نامه مصوب باید محاسبه و دریافت شود. اما به طور کلی عواملی در تعیین نرخنامه سرویس و نگهداری آسانسور تاثیرگذار هستند. در این صورت کافرمایان و مدیران ساختمان ها باید از این عوامل آگاهی داشته باشند. در ادامه به بررسی عوامل تاثیرگذار بر هزینه سرویس و نگهداری آسانسور پرداخته ایم.

  • نوع ساختمان: اعم از مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی، خوابگاهی، صنعتی و غیره
  • نوع درب های آسانسور: درب های آسانسور به دو نوع اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم می شوند که با توجه به نوع این درب ها، هزینه سرویس و نگهداری، متغیر خواهد بود.
  • ابعاد چاهک و آسانسور: مسلما هر چه ابعاد چاهک و نیز قطعات و تجهیزات آسانسور بزرگ تر باشد، تعرفه سرویس و نگهداری نیز بیشتر می شود.
  • نوع آسانسور: به طور کلی نرخ خدمات سرویس و نگهداری آسانسور برای آسانسورهای استاندارد و معمولی تعیین می شود. چنانچه آسانسور از انواع دیگر باشد، قیمت این خدمات افزایش پیدا کرده و با توافق طرفین تعیین می شود.
  • نوع تعمیرات احتمالی: در حین سرویس آسانسور، ممکن است خرابی هایی وجود داشته باشد که نیاز به تعمیر داشته باشند. در این صورت چنانچه خرابی ها بزرگ بوده و نیاز به اقدامات بیشتر داشته باشند، هزینه سرویس نیز بالاتر می رود.
  • تعمیر یا تعویض قطعات: طبق مقررات مربوطه، هزینه تعمیر یا تعویض قطعات مشمول نرخنامه مصوب نمی شود. در این صورت با تعمیر یا تعویض قطعات، باید هزینه های جداگانه ای بابت آن به سرویسکار شرکت پرداخت شود.
  • میزان مسافت: هر چه مسافت بین دفتر شرکت به منظور اعزام سرویسکاران با محل آسانسور بیشتر باشد، نرخ خدمات سرویس و نگهداری افزایش می یابد.
  • تعداد توقف ها: با افزایش تعداد توقف ها بیش از 5 توقف، قیمت سرویس و نگهداری نیز افزایش می یابد.

سرویس و نگهداری آسانسور به چند نوع تقسیم می شود؟

به طور کلی سرویس آسانسور به دو نوع موردی و دوره ای تقسیم می شود. این دو نوع از لحاظ زمان مراجعه سرویسکار و نحوه بازدید قطعات و رفع خرابی ها با یکدیگر تفاوت دارد. در سرویس موردی آسانسور، مالک ساختمان پس از مشاهده خرابی و ایرادات در سیستم یا کاهش عملکرد آن، با یکی از شرکت های معتبر آسانسور تماس می گیرد. سپس از آن شرکت درخواست خدمات سرویس و نگهداری آسانسور می کند. سروریسکار شرکت پس از مراجعه به محل، به تشخیص خرابی ایجاد شده و رفع عیب آن می پردازد. ایراد مهم این روش آن است که سرویسکار تنها خرابی ها و ایرادات ایجاد شده را رفع عیب می کند. در این صورت ممکن به دلیل عدم بررسی کامل، خرابی های کوچک و جزئی دیگری که در سیستم وجود دارد، مورد بررسی و رفع عیب قرار نگیرد. همین مساله بعدها به ایجاد خرابی های بزرگ تر منجر شده که ضمن به بار آمدن خسارات هنگفت، احتمال بروز سوانح جانی و مالی را افزایش می دهد.

در سرویس دوره ای آسانسور، مالک ساختمان با یک شرکت معتبر آسانسوری قرارداد سرویس و نگهداری را امضا می کند. با این قرارداد، شرکت ملزم است هر ماه سرویسکار ماهر و آموزش دیده خود را به محل اعزام کند. سرویسکار هم پس از مراجعه تمامی قطعات و قسمت های آسانسور را بازدید و کنترل می کند. در این حالت در صورت وجود کوچک ترین ایراد و خرابی، به سرعت تشخیص داده شده و رفع خرابی می شود. حتی در صورت نیاز به تعویض قطعات، سرویسکار با مالک ساختمان مشورت کرده و پس از موافقت او، قطعه یا قطعات مورد نظر را تعویض می کند. همچنین سرویسکار قسمت های آلوده شده و کثیف آسانسور را نظافت می کند. با این اقدامات مسلما عمر مفید آسانسور افزایش زیادی می یابد و از صدمه دیدن قطعاتی که ممکن است در اثر بی توجهی به آن رخ دهد، پیشگیری می شود.

اوکسین لیفت، ارائه دهنده خدمات سرویس و نگهداری آسانسور

انواع اقدامات مربوط به سرویس و نگهداری آسانسورها

به طور کلی فعالیت هایی که یک سرویسکار حین مراجعه به محل به منظور سرویس آسانسور انجام می دهد، شامل چهار دسته است. این چهار دسته فعالیت شامل موارد زیر می شود:

  • بازدید و کنترل

بازدید و کنترل، شامل اقداماتی است که تمامی قطعات مکانیکی و الکتریکی آسانسور بازبینی می شود. پس از بازدید مشخص می شود که کدام قطعات نیاز به سرویس دارد و کدام یک را باید تعمیر یا تعویض کرد. سرویسکار ممکن است به شکل چشمی قطعات و تجهیزات را مورد بازدید قرار دهد. یا این که با دستگاه های خاصی به کنترل و اندازه گیری کارکرد آن ها بپردازد.

  • سرویس قطعات

اگر به هنگام فعالیت های بازدید، نیاز به آن باشد که قطعات یا تجهیزاتی سرویس شود، باید سرویسکار به انجام این فعالیت بپردازد. قطعات مکانیکی و الکتریکی آسانسور به دو شکل ثابت و متحرک کار می کنند که سرویس آن ها نیازمند مهارت و تخصص مورد نیاز است. البته سرویسکار باید حداقل ماهانه یک بار به محل مراجعه کرده  و قطعات را از روی چک لیست مورد سرویس قرار دهد.

  • تعمیرات جزئی و پیشگیرانه

تعمیرات پیشگیرانه مربوط به زمانی است که قطعات مختلف آسانسور در حال کار بوده و خرابی خاصی در آن ها وجود ندارد. هدف از انجام چنین تعمیراتی، به تعویق انداختن خرابی های آسانسور و ایجاد فاصله زمانی بین آن هاست. همچنین با انجام این تعمیرات، از ایجاد خرابی های بزرگ تر در سیستم آسانسور جلوگیری می شود. در این صورت در پرداخت هزینه های گزاف بابت تعمیرات کلی و اساسی، صرفه جویی می شود.

  • تعمیر خرابی های ایجاد شده

نوع دیگری از فعالیت های مربوط به سرویس و نگهداری آسانسور، شامل تعمیر خرابی های ایجاد شده در قطعات و قسمت های مختلف سیستم است. این خرابی ها باعث از کار افتادن آسانسور شده و سیستم نمی تواند عملکرد خود را داشته باشد. در چنین حالتی سرویسکار قطعات را به صورت کلی تعمیر کرده یا این که با قطعات جدید، آن ها را جایگزین می کند.

چک لیست سرویس و نگهداری

وقتی سرویسکار آسانسور به صورت دوره ای به محل مراجعه می کند، باید تمامی قطعات و اجزای آسانسور را مورد بازدید و کنترل قرار دهد. تا از این طریق از سالم و بی عیب بودن آن ها مطمئن شود. همچنین در صورت وجود ایرادات، آن ها را مورد تعمیر قرار دهد. به همین دلیل لازم است از یک چک لیست استفاده کند که طبق آن به بررسی قطعات و اجزای مختلف سیستم بپردازد. یک چک لیست استاندارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بازدید از موتورخانه و کنترل تمامی اجزای ثابت و متحرک آن
  • نظافت صنعتی موتورخانه و رفع آلودگی های ناشی از ریختن روغن و ….
  • کنترل دمای موتورخانه از لحاظ استاندارد بودن و بررسی عملکرد فن های خنک کننده
  • چک کردن میزان روغن موتور و گیربکس و کنترل سطح آن
  • بازدید و کنترل ترمزها و سیستم متوقف کننده شامل کنتاکت ها، ترمز پاراشوت، گاورنر و لنت های ترمز
  • بازدید و چک کردن سیم بکسل ها که فاقد هر گونه زنگ زدگی، پوسیدگی، پارگی رشته ها و …. باشد.
  • بازدید قلاب بالای چاهک که در سر جای خود قرار داشته باشد.
  • روغن کاری قطعات متحرک و چرخنده به همراه نظافت و گردگیری از آن ها.
  • بازدید و بررسی تمامی پیچ ها، مهره ها و اتصالاتی که در قسمت های مختلف آسانسور وجود دارد.
  • بازدید برچسب روی قطعات مختلف آسانسور و اطمینان از وجود این برچسب ها. علاوه بر این باید دستورالعمل های ایمنی در یک قسمت از موتورخانه نصب شده باشد.
  • بازدید درب های طبقات و کابین و کنترل باز و بسته شدن درست آن ها
  • کنترل هم سطح شدن کابین با طبقات پس از رسیدن به هر طبقه
  • بازدید و کنترل دکمه ها و شاسی های داخل کابین و کلیدهای بیرونی در هر طبقه
  • کنترل شیار ریل ها که دچار خمیدگی و شکستگی نباشد. پس از آن لازم است شیارها تمیز شود.
  • کنترل آینه داخل کابین که محکم در جای خود قرار گرفته باشد. همچنین باید برچسب مخصوص به آینه چسبیده باشد که در صورت شکستگی ناگهانی، ذرات شیشه به داخل کابین و روی مسافران پرتاب نشود.
  • کنترل شارژر اضطراری که سالم بوده و دچار خرابی نباشد.
  • بررسی دیواره ها، سقف و کفپوش کابین که دچار شکستگی، خمیدگی و آسیب نشده باشد. همچنین لازم است تمام قسمت های کابین نظافت شود.
  • بررسی سیستم روشنایی کابین و کنترل چراغ های آن که سالم بوده و با زدن کلید روشن می شود.
  • بررسی و بازدید دستورالعمل ایمنی در داخل کابین که در سر جای خود قرار گرفته باشد.
  • بازدید تابلو فرمان و کنترل عملکرد آن به وسیله دستگاه های مخصوص.
  • بررسی تابلو برق سه فاز شهری به همراه کنترل عملکرد آن
  • بازدید و کنترل دستگاه هشداردهنده
  • بازدید و کنترل قفل درب موتورخانه و اطمینان از سالم بودن آن
  • کنترل سیستم تهویه و عملکرد آن.
  • کنترل سرعت آسانسور
  • بررسی تلفن و آیفون داخل کابین و اطمینان از سالم بودن آن.
  • و موارد جزئی دیگر.

استاندارد سرویس و نگهداری آسانسور

استاندارد سرویس و نگهداری آسانسور شامل رعایت کامل اصول و قوانین مربوطه، توسط شرکت ارائه دهنده این خدمات است. با رعایت کامل این اصول و قوانین، شرکت ارائه دهنده خدمات سرویس و نگهداری، می تواند تاییدیه استاندارد سرویس و نگهداری را از سازمان مربوطه دریافت کند.

قوانین سرویس و نگهداری آسانسور

قوانین سرویس و نگهداری آسانسور شامل مقرراتی است که باید توسط کارفرما به عنوان مالک ساختمان و نیز شرکت ارائه دهنده خدمات رعایت شود. این قوانین و مقررات در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

  • قراردادهای که برای سرویس و نگهداری آسانسور منعقد می شود، سالانه بوده و نوبت های سرویس ماهانه خواهد بود.
  • مالکان ساختمان ها و کارفرمایان باید قرارداد سرویس را با شرکت هایی منعقد کنند که این شرکت ها عضو سندیکای آسانسور و پله برقی ایران باشند. همچنین پروانه فعالیت و دفتر کار مشخصی داشته باشند.
  • معیار مورد استفاده برای محاسبه هزینه قرارداد سرویس، بر اساس حداقل 5 توقف آسانسور است. سیستم هایی که کم تر از 5 توقف دارند، هزینه سرویس آن ها بر اساس همان معیار 5 توقف، در نظر گرفته می شوند.
  • حق سرویس آسانسور به این شکل دریافت می شود که برای سال اول قرارداد، یک قسط 12 ماهه در ابتدای سال توسط مالک ساختمان به شرکت پرداخت می شود. از سال دوم به بعد، هر سال دو قسط 6 ماهه در ابتدای هر دوره باید به شرکت پرداخت شود.
  • مالک یا مدیر ساختمان وظیفه دارد، روغن مورد نیاز برای انجام سرویس آسانسور را تهیه کرده و اختیار سرویسکار قرار دهد.
  • در سرویس هایی که باید با هماهنگی قبلی انجام بگیرد، به میزان ده درصد به نرخ های مصوب در جدول مربوطه اضافه می شود.
  • برای دریافت خدمات سرویس و نگهداری، باید قرارداد یک ساله به امضای مالک و شرکت ارائه دهنده خدمات برسد. بنابراین پذیرش درخواست های تعمیر و سرویس آسانسور به شکل موردی یا از خرابی تا خرابی، ممنوع است.
  • ساعات کاری برای ارائه خدمات سرویس و نگهداری در شیفت عادی از 9 صبح تا 4 بعد از ظهر و در روزهای پنج شنبه تا 12 ظهر تعیین شده است.
  • در صورت مراجعه سرویسکار خارج از شیفت عادی (از ساعت 16 تا 20) یا روزهای جمعه و تعطیل به ساختمان و همچنین ارائه خدمات به شکل شبانه روزی، شامل نرخنامه مصوب نمی شود. در این صورت هزینه ارائه خدمات با توافق طرفین انجام می گیرد.
  • آسانسورهایی که دو ورودی و خروجی همانند دو درب روبرو یا مجاور هم دارند یا آسانسورهایی که طبقات آن ها بدون توقف است (بیش از 5 متر ارتفاع دارند) مشمول نرخ نامه مصوب نیستند. برای این آسانسورها، افزایش مبلغ بابت دریافت خدمات سرویس، با توافق طرفین انجام می شود.
  • تمامی آسانسورهای نصب شده باید از بیمه نامه مسئولیت مدنی در قبال کاربران برخوردار باشند. حق بیمه سالانه را نیز باید کارفرما یا مالک ساختمان پرداخت کند.
  • نرخ نامه مصوب شامل آسانسورهایی که در اطراف و حومه شهرها قرار دارند، نمی شود. نرخ سرویس این آسانسورها با توافق طرفین تعیین می شود. شهر مبدا جایی است که دفتر یا شعبه شرکت ارائه دهنده خدمات در آن قرار دارد.
  • دستمزد تکنسین مقیم برای ارائه خدمات سرویس و نگهداری، مشمول نرخ نامه مصوب نیست.
  • هزینه قطعات تعمیری یا تعویضی و دستمزد آن ها جزء هزینه های مربوط به قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور نمی شود. در این صورت کارفرما باید این هزینه ها را جداگانه به سرویسکار پرداخت کند. این خدمات در سال نخست به دلیل آن که آسانسور تحت پوشش گارانتی است، به شکل رایگان ارائه می شود. اما هزینه های مربوط به سرویس و نگهداری به شکل رایگان ارائه نمی شود.
  • نرخ نامه مصوب سرویس و نگهداری، برای آسانسورهای عادی و استاندارد تعیین شده است. لذا آسانسورهای دیگر همانند خودروبرو، هیدرولیک، سرعت بالا، ظرفیت بالا (11 نفر و بیشتر)، صنعتی و غیره، مشمول این نرخ نامه نیستند. هزینه های سرویس این آسانسورها با توافق طرفین تعیین و محاسبه می شود.
  • در طی مدت قرارداد سرویس و نگهداری، هر گونه دخالت افراد متفرقه اعم از حقیقی و حقوقی در فرایند سرویس، ممنوع است.
  • گواهی های ایمنی و کیفیت آسانسور که توسط مراجع مربوطه صادر می شود، طبق استاندارد ملی 6303-1 و دستورالعمل های مربوطه، برای یک سال اعتبار دارد.

سرویس آسانسور شامل چیست؟

سرویس آسانسور شامل اقدامات مربوط به بازدید و کنترل قسمت های مختلف آسانسور و تجهیزات مربوط به آن هاست. آسانسورها از قسمت هایی همانند چاهک، موتورخانه، کابین و درب های طبقات تشکیل می شود. در این قسمت ها تجهیزات و قطعات مختلفی نصب و راه اندازی می شوند که در انجام سرویس باید مورد کنترل و بازدید قرار گیرند. همچنین در صورت خرابی، اقدامات لازم برای تعمیر آن ها انجام می گیرد. در ادامه به بررسی اقدامات لازم در سرویس قسمت های مختلف آسانسور پرداخته ایم.

سرویس موتورخانه آسانسور

  • چک کردن میزان و کیفیت روغن الکتروموتور و گیربکس. همچنین اطمینان یافتن از نشتی نداشتن موتور گیربکس
  • بازدید و سرویس فلکه های اصلی و هرزگرد و همچنین اطمینان از عدم براده ریزی آن ها.
  • نظافت موتور آسانسور
  • بازدید و سرویس مگنت ترمزها و انجام تنظیمات لازم
  • نظافت و سرویس دیسک و لنت ترمزها
  • سرویس کفشک ها و انجام تنظیمات آن ها
  • بازدید و کنترل کوبلینگ های انکودر موتور و سرویس آن
  • بازدید و سرویس رله ها و کنتاکتورها
  • بررسی عملکرد درست کنترل فاز، کنترل بار، بی متال ها و فیوزها
  • بازدید و سرویس تابلو فرمان و کنترل عملکرد آن.
  • بازدید ترمینال های قدرت و فرمان و محکم کردن اتصالات آن ها
  • بازدید و سرویس ترموستات فن موتور و کنترل عملکرد آن
  • بازدید گاورنر و کنترل عملکرد آن
  • بازدید از وضعیت ظاهری موتورخانه و نظافت قسمت های مختلف آن
  • کنترل صداها و لرزش های غیر عادی در قسمت های مختلف آسانسور
  • بازدید وضعیت سیم بکسل ها و کنترل عملکرد آن ها
  • بازدید تابلو برق سه فاز و سرویس آن
  • آچارکشی انواع پیچ و مهره های روی موتور و گیربکس
  • بازدید لاستیک های ضربه گیر نصب شده در زیر شاسی موتور و سرویس آن ها
  • بازدید سیستم تهویه و سرویس آن
  • بازدید تمامی قسمت های گریس خور و سرویس آن ها
  • بازدید و کنترل درب موتورخانه، قفل و دریچه فرار و همچنین سرویس آن ها
  • بررسی علائم هشداردهنده و سرویس آن ها
  • بررسی روشنایی موتورخانه
  • کنترل و بررسی تمامی اقدامات انجام شده در سرویس موتورخانه

سرویس چاهک آسانسور

  • بازدید تراول کابل و سرویس آن
  • بازدید اتصالات ابتدایی و انتهایی زنجیر جبران و سرویس آن ها
  • بازدید طناب کنفی در زنجیر جبران و سرویس آن
  • نظافت آهن رباها
  • بازدید تمامی میکروسوئیچ ها و سرویس آن ها
  • بازدید ریل های راهنمای کابین و وزنه تعادل و نیز سرویس آن ها
  • بازدید بتن سقف چاهک و سرویس آن
  • کنترل سیستم روشنایی درون چاهک و سرویس آن
  • شستشو و نظافت کنتاکت قفل ها

سرویس کابین آسانسور

  • کنترل سیستم بکسل ها و اطمینان از سالم بودن آن ها و عدم فرسودگی و زنگ زدگی آن ها
  • بازدید سوئیچ اورلود و سرویس آن
  • بازدید کفشک های کابین و وزنه تعادل و همچنین انجام تنظیمات آن
  • آچارکشی بالا و پایین کابین و تنظیم آن
  • بازدید و کنترل عملکرد کلید پاراشوت و سرویس آن
  • بازدید اتصالات درب کابین و سرویس آن
  • بازدید و کنترل عملکرد مگنت درب بازکن و سرویس آن
  • بازدید روغندان ها و کنترل میزان روغن و عملکرد درست آن ها
  • بازدید شستی های فرمان و کنترل عملکرد درست آن ها
  • بازدید کلیدهای کابین و کنترل عملکرد آن ها (از جمله کلید زنگ و روشنایی اضطراری)
  • بازدید آینه داخل کابین و سرویس آن
  • بازدید و کنترل عملکرد تجهیزات ایمنی و سرویس آن ها
  • بازدید شیارهای سیل و نظافت آن ها
  • بازدید عملکرد سر درب کابین و سرویس آن
  • تنظیم درب ها با چارچوب کابین

سرویس درب های طبقات آسانسور

  • بازدید کفشک های زیر درب و سرویس آن ها
  • کنترل باز و بسته شدن روان و بدون صدای درب ها
  • کنترل فنر درب ها و سرویس آن ها
  • بازدید قفل های درب طبقات و کنترل عملکرد آن ها
  • بازدید آرام بند درب آسانسور و سرویس آن
  • بازدید شیارهای سیل و نظافت آن ها
  • بازدید شیشه ها و قاب آن ها و نیز کنترل محکم و لق نبودن آن ها
  • بازدید کنتاکت های قفل ها و اطمینان از پل نبودن آن ها

خدمات سرویس و نگهداری آسانسور | چرا اوکسین؟

شرکت فنی و مهندسی آرامش بالابر پارس که با نام تجاری اوکسین شناخته می شود، یکی از شرکت های مطرح در زمینه سرویس و نگهداری آسانسور به شمار می رود. این شرکت با بیش از 15 سال سابقه در صنعت آسانسور و تجهیزات وابسته، تلاش می کند تا خدمات خود را در بالاترین سطح از کیفیت و استانداردهای روز به مشتریان ارائه کند. در زمینه سرویس و نگهداری از آسانسورها، شرکت اوکسین از بهترین سرویسکارانی برخوردار است که آموزش های تخصصی را گذرانده و واجد شرایط این کار هستند. در این رابطه این شرکت آمادگی آن را دارد تا پس از انعقاد قرارداد با کارفرمایان، خدمات مربوط به سرویس آسانسورها را در فواصل زمانی مشخص و به طور منظم در محل ارائه دهد. شرکت اوکسین تمام کوشش خود را می کند تا ضمن ارائه خدمات باکیفیت و با قیمت مناسب، حداکثر رضایتمندی مشتریان را هم به خود جلب کند.

سوالات متداول درباره سرویس و نگهداری آسانسور:

 

  • سرویس و نگهداری آسانسورها شامل کدام اقدامات می شود؟

    این اقدامات به چهار دسته بازدید و کنترل، سرویس قطعات، تعمیرات جزئی و پیشگیرانه و تعمیر خرابی های ایجاد شده تقسیم می شود.

  • منظور از سرویس دوره ای آسانسور چیست؟

    در این نوع از سرویس آسانسور، مالک ساختمان با یکی از شرکت های آسانسوری قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور امضا می کند. شرکت آسانسوری هم طبق قرارداد، ماهانه و به طور مرتب سرویسکار خود را برای ارائه خدمات به محل ساختمان اعزام می کند.