آسانسور هوشمند چیست و چه مزایایی دارد؟

استفاده از فناوری های هوشمند در حوزه های مختلف باعث شده است تا افراد بتوانند کنترل بهتری روی وسایل و دستگاه هایی داشته باشند که در منزل، محل کار و غیره وجود دارند. یکی از وسایل پرکاربرد در ساختمان ها و آپارتمان ها آسانسور است که امروزه از فناوری هوشمند در این دستگاه ها نیز استفاده شده که به آن ها آسانسور هوشمند گفته می شود. استفاده از آسانسورهای هوشمند نسبت به آسانسورهای معمولی راحت تر بوده و عملکرد بهتری نیز دارند. در این مطلب به معرفی آسانسور هوشمند و بررسی مزایای آن پرداخته ایم.

آسانسور هوشمند چیست؟

آسانسور هوشمند بالابری است که مجهز به فناوری هوشمند بوده و کاربر قبل از استفاده از آن می تواند تنظیمات لازم را اعمال کند. به این صورت که پیش از رفتن تا محل آسانسور از طریق اپلیکیشنی که روی گوشی خود دارد طبقه مورد نظر را انتخاب می کند. سپس این اپلیکیشن کاربر را به سمت آسانسوری هدایت می کند که می تواند با کم ترین توقف او را به مقصد برساند. نشانگری که روی اپلیکیشن گوشی وجود دارد کاربران را به سمت آسانسور هدایت می کند تا در کوتاه ترین زمان به آسانسور دسترسی پیدا کنند. این نوع آسانسورها کاربران را سریع تر به مقصد می رسانند و از این نظر کارآمدتر هستند. همچنین این سیستم ها باعث کاهش هزینه های سرویس و نگهداری می شوند.

علاوه بر این آسانسورهای هوشمند قابلیت این را دارند که در اوقات  مختلف روز با حالات متفاوت برنامه ریزی شوند. این بالابرها می توانند کاربران را از طریق کارت هایی که نوعی مجوز استفاده تلقی می شوند، شناسایی کنند. آسانسورهای هوشمند در ساختمان هایی با کاربری های متفاوت همانند هتل ها، مراکز تجاری، پارک های فناوری اطلاعات، ساختمان های مسکونی، فروشگاه ها، رستوران ها و غیره نصب و راه اندازی می شوند.

مزایای آسانسور هوشمند

در ادامه به بررسی مزایای استفاده از آسانسورهای هوشمند در ساختمان ها پرداخته ایم. مزایای این نوع آسانسورها در مقایسه با بالابرهای معمولی مواردی قابل توجه هستند.

  • رعایت مسائل بهداشتی

در آسانسورهای هوشمند ورود و خروج از طریق فناوری هوشمند صورت می گیرد و کاربر از طریق یک اپلیکیشن اقدام به باز و بسته کردن درب آسانسور می کند. در این صورت نیازی به لمس دستگیره ها و شاسی های احضار ندارد. دستگیره ها و شاسی های احضار از جمله نقاط آلوده آسانسورها هستند که لمس آن ها می تواند باعث آلوده شدن دست ها شود. اما عدم لمس این قسمت ها می تواند باعث رعایت نکات بهداشتی و دوری از انواع بیماری ها شود. در بالابرهای هوشمند می توان بدون تماس با درب ها به داخل آسانسور وارد و از آن خارج شد. زیرا باز و بسته کردن درب ها از طریق سنسورهایی انجام می شود که کاملا با اپلیکیشن انجام می شوند.

  • امکان کنترل از راه دور

هر چه زمان به جلوتر می رود، استفاده از فناوری در زندگی بیشتر می شود. در آسانسورهای هوشمند نیز استفاده از فناوری هوشمند باعث شده است تا کاربر بتواند از طریق اپلیکیشن آسانسور را از راه دور کنترل کند. با اپلیکیشن می توان آسانسور را در هر طبقه ای احضار و دستور رفتن به طبقه مورد نظر را صادر کرد. همچنین باز و بسته کردن درب های آسانسور از طریق این اپلیکیشن امکان پذیر است. امکان کنترل از راه دور به خصوص در هنگامی که میهمانان قصد ورود به ساختمان یا ترک آن را دارند قابلیتی کاربردی محسوب می شود. علاوه بر این، اپلیکیشن کنترل از راه دور به کاربر این امکان را می دهد تا بتواند برق آسانسور را قطع کند.

  • پیش بینی بروز مشکلات

یکی از مزایای جالب آسانسورهای هوشمند آن است که می توان هر گونه مشکل در سیستم را پیش از شدیدتر شدن پیش بینی کرد. فناوری مانیتورینگ در این بالابرها به اپراتورها کمک می کند تا در صورت بروز هر گونه مشکل یا خرابی به سرعت از آن آگاه شوند و به راحتی علت اصلی آن را تشخیص دهند. این نکته را نیز باید مد نظر قرار داد که رفع مشکلات آسانسور در مراحل اولیه از نظر هزینه و زمان راهکار بسیار مقرون به صرفه تری است.

  • صرفه جویی در وقت و هزینه

اگر چه خرید و نصب آسانسور هوشمند نسبت به مدل های معمولی هزینه بالاتری نیاز دارد. اما این هزینه ها در طول زمان به دلیل بهره وری بالاتر جبران می شود. زیرا هزینه های تعمیر و نگهداری آن ها به دلیل وجود سیستم های هوشمند کم تر از آسانسورهای معمولی است. این سیستم ها با داده هایی که کاربران به آن ها ارسال کرده کار می کنند. در این صورت طبق تعداد کاربران و دفعات توقف، کابین در اختیار مسافران قرار می گیرد. در این صورت افراد به نحوی در کابین ها توزیع می شوند که به سرعت به طبقات مقصد جابجا شده و از اتلاف وقت زیاد جلوگیری شود. بنابراین هم در هزینه های تعمیر و نگهداری و هم در وقت کاربران صرفه جویی می شود.

  • ارتقای امنیت ساختمان

سازوکار آسانسورهای هوشمند به نحوی است که می تواند باعث ارتقای امنیت ساختمان شود. زیرا تنها کاربران خود ساختمان می توانند با استفاده از کارت مخصوص یا اپلیکیشن از آسانسور استفاده کنند. در این صورت ترددهای بی جا و غیر ضروری که بعضا توسط افراد غریبه رخ می دهد کاهش می یابد. در نتیجه امنیت ساختمان نیز ارتقا می یابد.

  • مدیریت آسان تر

یکی از مزایای مهم فناوری آسانسور هوشمند، قابلیت مانیتورینگ و مدیریت بالابر از راه دور در زمان واقعی است. به این صورت که دیگر نیازی نیست مدیر ساختمان برای بررسی و بازدید قسمت های مختلف آسانسور حاضر شود یا منتظر بماند تا کاربر ساختمان مشکلی را گزارش کند. در این سیستم ها مدیران فورا متوجه خرابی ها خواهند شد. کنترل از راه دور به مدیران ساختمان ها اجازه می دهد تا خطاها و نواقص را در عمل مشاهده کنند. همچنین می توان تست های عملکرد آسانسور را در اوقات خلوت برای آسانسور برنامه ریزی کرد. به طوری که با عملیات روزانه آسانسور به منظور جابجایی کاربران تداخل نداشته باشد.

جمع بندی

آسانسورهای هوشمند سیستم های جدیدی محسوب می شوند که به انواع فناوری های هوشمند مجهز هستند. کاربران می توانند با این آسانسورها راحت تر کار کنند. این سیستم ها در مقایسه با بالابرهای معمولی مزایای قابل توجهی دارند. این مزایا خرید و نصب آسانسورهای هوشمند را می توانند موجه سازند. در این خصوص شرکت اوکسین لیفت از جمله شرکت های فعال و باسابقه در صنعت آسانسور است که در تولید انواع آسانسورها از جمله آسانسورهای هوشمند فعالیت می کند. بالابرهای هوشمندی که در این شرکت طراحی و تولید می شوند، منطبق با استانداردهای روز بوده و مجهز به فناوری های مختلف هوشمند هستند. کیفیت بالا، عملکرد مطلوب، راحتی استفاده و ایمنی بالا از جمله ویژگی های مهم آسانسورهای هوشمندی هستند که در شرکت اوکسین لیفت طراحی و ساخته می شوند.

دیدگاهی وجود ندارد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *