بازسازی آسانسور

آسانسورها سیستم های حیاتی در ساختمان ها و آپارتمان های مرتفع به شمار می روند که بدون وجود آن ها زندگی ساکنان با مشکلات زیادی روبرو می شود. این سیستم ها پس از نصب همواره و به شکل مرتب نیاز به سرویس و نگهداری دارند. اما پس از سال ها کار کردن، به تدریج قطعات و تجهیزات این سیستم ها مستهلک شده و نیاز به بازسازی و نوسازی پیدا می کنند. علاوه بر این تطبیق با استانداردهای جدید لزوم بازسازی و نوسازی این سیستم ها را بیشتر مطرح می کند. این اقدامات می تواند کارایی و سرعت آسانسور را افزایش دهد و به زیباتر شدن و جذابیت ظاهری آن کمک کند. در این مطلب قصد داریم به بررسی موضوع بازسازی و نوسازی آسانسور و مسائل مربوط به آن پرداخته ایم.

تماس با آسانسور اوکسین لیفت

مزایای بازسازی و نوسازی آسانسورها

در ادامه به بررسی مزایایی پرداخته ایم که بازسازی و نوسازی آسانسورها به دنبال خواهد داشت. این مزایا می تواند در واقع اهمیت و ضرورت این کار را نشان دهد و باعث ترغیب بیشتر مالکان ساختمان ها برای انجام آن شود.

  • هزینه تعمیرات موتور، کابین و سایر تجهیزات و قسمت ها به نحو قابل توجهی کاهش می یابد.
  • این اقدامات می تواند به بهتر شدن و راحتی استفاده از آسانسور کمک کند.
  • با انجام بازسازی و نوسازی، می توان قطعات و تجهیزات فرسوده و مستهلک آسانسور را با قطعات و نمونه های جدید تعویض کرد.
  • پس از انجام عملیات بازسازی و نوسازی، ایمنی آسانسور بسیار افزایش می یابد که در این صورت امنیت کاربران به هنگام استفاده را ارتقا می دهد.
  • وقتی آسانسور مورد نوسازی و بازسازی قرار می گیرد، می توان تجهیزات دیگری از قبیل سیستم برق اضطراری، تزئین مجدد کابین، سیستم ترمز جدید، دستگاه های جدید هشداردهنده و ….. به آن ها نصب کرد.
  • بازسازی و نوسازی این سیستم ها می تواند مصرف انرژی را در ساختمان کاهش دهد که در این صورت از هزینه های قبض برق و شارژ ساختمان کاسته می شود.
  • با این کار می توان عمر مفید آسانسور را به میزان قابل توجهی افزایش داد. زیرا قطعات و تجهیزات فرسوده و قدیمی، نوسازی و تعویض می شود. در این حالت کارکرد آن ها بهتر شده و در مجموع عمر مفید آسانسور را افزایش می دهند.
  • ارزش ملک یا ساختمان پس از بازسازی و نوسازی آسانسور، افزایش می یابد. از این رو می توان این کار را نوعی سرمایه گذاری تلقی کرد که باعث بالا رفتن ارزش و قیمت ملک خواهد شد.

خدمات بازسازی آسانسور و نوسازی آسانسور

چه هنگامی نیاز به بازسازی آسانسور داریم؟

در پاسخ به پرسش بالا باید بگوییم که نوسازی و بازسازی آسانسورها مساله ای است که به عمر آسانسور و میزان کارکرد آن بستگی دارد. یعنی اگر سال های زیادی از نصب و راه اندازی آسانسور گذشته باشد یا این که بسیار مورد استفاده قرار گرفته است، نیاز به انجام نوسازی و بازسازی آن وجود دارد. به طور کلی طول عمر مفید آسانسورهای هیدرولیکی در حدود 20 تا 25 سال و در آسانسورهای کششی حدودا 30 سال است. وقتی عمر مفید آسانسورها سپری می شود، قطعات و تجهیزات آن ها به تدریج فرسوده شده و نیاز به تعمیرات پی در پی پیدا می کنند. البته با قدیمی شدن آسانسورها، قطعات جایگزین برای تعویض هم به سختی یافت می شود. در این صورت نگهداری آسانسور هم بسیار دشوار و هزینه بر خواهد بود و دائما باید سرویسکار در محل حاضر شده و سیستم را سرویس دهی کند. با این شرایط، انجام بازسازی و نوسازی آسانسور بهترین راهکار ممکن برای افزایش عمر آسانسور و جلوگیری از خسارت های بسیار و همچنین حوادث جانی و مالی است. زیرا  در آسانسورهای قدیمی و مستهلک، قطعات به شدت دچار اختلال کارکرد می شوند که احتمال حوادث و سوانح را بسیار افزایش می دهند.

البته برای اطلاع دقیق از زمان انجام نوسازی و بازسازی آسانسورها، باید سرویسکار یک شرکت معتبر آسانسوری سیستم را مورد بازدید قرار دهد. با ارزیابی دقیق قسمت ها و تجهیزات مختلف آسانسور، یک سرویسکار می تواند تشخیص دهد که آیا آسانسور نیاز به بازسازی دارد یا خیر. البته در صورتی که سیستم به بازسازی نیاز داشته باشد، باید برای این کار برنامه ریزی انجام شود و مرحله به مرحله طبق برنامه به پیش رفت. زیرا انجام بازسازی و نوسازی آسانسور کاری نیست که بتوان سریعا آن را به انجام رساند.

اقدامات مورد نیاز در بازسازی و نوسازی آسانسور

به طور کلی نوسازی و بازسازی آسانسور شامل دو بخش می شود. بخش اول مربوط به نوسازی قسمت های فنی آسانسور است که به به دو قسمت مکانیکی و الکتریکی تقسیم می شود. بخش دوم نیز به زیباسازی و ترئینات آسانسور اختصاص دارد. این بخش مربوط به ظاهر آسانسور همانند کابین و محوطه های طبقات آسانسور است. در ادامه اقداماتی را مورد بررسی قرار داده ایم که ضروری است در فرایند بازسازی و نوسازی این سیستم ها انجام شود.

  • بازسازی و نوسازی کف

بازسازی کف شامل اقداماتی است که برای بهبود کف کابین انجام می گیرد. این اقدامات می تواند شامل کفپوش کردن، رفع فرورفتگی ها و هموار کردن کف و …. باشد که برای این کار لازم است حتی برش ها و جوشکاری هایی نیز انجام شود. البته جنس کفپوش ها با یکدیگر تفاوت دارد و ممکن است برچسبی، سنگی، موکت و ….. باشد.

  • بازسازی و نوسازی کابین

برای بازسازی کابین آسانسور لازم است اقداماتی از قبیل ترمیم و تعویض پوشش دیواره ها، سقف، دستگیره ها، آینه و تزئینات، رنگ آمیزی قسمت های مورد نیاز و …… به انجام برسد. برای پوشش دیواره ها و سقف کابین می توان از پوشش هایی همانند ام دی اف، ورقه های استیل، فرمیکا و ….. استفاده کرد. البته نصب ورق های استیل ضد خش به دلیل مقاومت بالاتر در برابر خراشیدگی و ضربه و نیز زیباتر بودن، نسبت به سایر پوشش ها قیمت بالاتری دارد. علاوه بر این، نورپردازی داخل کابین با تجهیزات روشنایی و لامپ های کوچک ال ای دی یا فلورسنت از جمله اقداماتی است که برای نوسازی کابین و تجهیز آن انجام می شود.

  • تعویض موتور

پس از آن که چندین سال از کارکرد موتور آسانسور بگذرد، به تدریج دچار استهلاک و فرسودگی می شود. در این صورت باید مورد بازسازی و نوسازی قرار گیرد. یک موتور آسانسور چه از نوع هیدرولیک یا کششی ممکن است در روند بازسازی، مورد تعمیرات قرار گرفته و قطعاتی از آن خارج شده و قطعات جدیدی جایگزین آن ها شود. با این کار، موتور می تواند تا چندین سال دیگر عمر کند و کارکرد عادی خود را داشته باشد.

  • تعمیر و تعویض گیربکس و سایر تجهیزات موتورخانه

گیربکس از جمله قطعات مهم در سیستم آسانسور محسوب می شود که نیروی موتور را کاهش یا افزایش می دهد. در نوسازی و بازسازی آسانسور چنانچه گیربکس مستهلک و فرسوده شده باشد، ضروری است با یک مدل جدید با کارایی بالا جایگزین شود. زیرا اختلال در عملکرد گیربکس علاوه بر کاهش کارایی و سرعت آسانسور، می تواند مسبب بروز حوادث و سوانح مختلف نیز شود.

  • تعمیر یا تعویض موتور هیدرولیک

یکی از قطعاتی که باید در آسانسورهای هیدرولیک در فرایند نوسازی، تعمیر یا تعویض شود، موتور هیدرولیک است. زیرا در صورت فرسوده و مستهلک شدن، این دستگاه کارکرد مناسبی نخواهد داشت و در عملکرد آسانسور اختلال ایجاد می شود. برای مثال ممکن است نیاز به تعویض قطعاتی از قبیل شیر کنترل، پمپ هیدرولیک، موتور یا تعمیرات اساسی در کل واحد وجود داشته باشد.

  • تعویض سیلندر هیدرولیک

در آسانسورهای هیدرولکی، سیلندرها در زیر زمین قرار داده می شوند که با مشکلاتی از قبیل خوردگی، زنگ زدگی و فرسودگی زودهنگام روبرو هستند. این خوردگی ها و زنگ زدگی ها علاوه بر اختلال در عملکرد موتور هیدرولیک، به لحاظ ایمنی هم خطرآفرین هستند. بنابراین برای حل مشکلاتی که ممکن است سیلندرهای فرسوده و خورده شده ایجاد کند، تعویض آن ها با مدل های جدید راهکار مناسبی است.

  • بازسازی و نوسازی سیستم کنترل کننده

کنترل کننده های قدیمی آسانسور که به شکل غیر رایانه ای هستند، ممکن است باعث بروز مشکلات جدی در عملکرد آسانسور شوند. برای حل این مشکلات می توان بسیستم کنترل کننده رله ای را با سیستم مطمئن رایانه ای تعویض کرد. در این صورت عملکرد آسانسور کاملا با رایانه کنترل می شود و مشکلات مربوط به کنترل کننده رفع خواهد شد.

  • تعمیر یا تعویض صفحه کلید

پنل ها یا صفحه کلیدهای آسانسور در هنگام عملیات بازسازی و نوسازی، باید تعمیر شده یا مورد تعویض قرار گیرد. برای این کار می توان از پنل های معمولی یا پنل های پیشرفته دیجیتال استفاده کرده و در کابین یا در طبقات مختلف ساختمان نصب کرد.

  • بازسازی و نوسازی قطعات مکانیکی و الکتریکی

یکی دیگر از بخش های مهم در بازسازی و نوسازی آسانسورها، تعمیر یا تعویض قطعات مستهلک و قدیمی است. زیرا قطعاتی که سال هاست کار می کنند، به تدریج فرسوده می شوند. در این صورت نیاز به تعویض یا تعمیر پیدا می کنند. آسانسورها از قطعات فراوانی تشکیل می شوند که بازدید آن ها به منظور اطمینان از فرسودگی و نیاز به نوسازی، کاری است کاملا تخصصی که باید توسط تکنسین متخصص انجام شود. قطعاتی از قبیل ریل ها، سیم بکسل ها، تابلو فرمان و ….. از جمله قطعاتی است که در بازسازی مکانیکی و الکتریکی آسانسور مورد تعویض قرار می گیرند.

شرکت اوکسین - بازسازی آسانسور

هزینه بازسازی و نوسازی آسانسور

به طور کلی انجام عملیات نوسازی و بازسازی در آسانسورها هزینه های متفاوتی نیاز دارد. هزینه این اقدامات بسته به عوامل متعددی تعیین می شود. در این صورت لازم است مالکان ساختمان ها پیش از انجام فرایند بازسازی و نوسازی، عوامل تاثیرگذار در هزینه آن را در نظر داشته باشند. عواملی که روی هزینه نوسازی و بازسازی آسانسورها تاثیر گذار است می تواند شامل این موارد باشد.

  • برند سازنده تجهیزات و قطعات
  • میزان کیفیت قطعات و تجهیزات تعویض شده
  • تعداد قطعات و تجهیزات بازسازی شده
  • نوع شرکت بازسازی کننده و حق الزحمه تکنسین های آن
  • میزان زمان اختصاص داده شده برای فرایند بازسازی و نوسازی
  • نوع دستگاه ها و تجهیزاتی که در فرایند نوسازی و بازسازی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • هزینه ایاب و ذهاب تکنسین ها
  • و سایر موارد

چرا بازسازی و نوسازی آسانسور را به اوکسین لیفت بسپاریم؟

شرکت اوکسین یکی از شرکت های مطرح و معتبر در صنعت آسانسور است که در بخشی از فعالیت های خود به بازسازی و نوسازی آسانسورها می پردازد. این برند که نام تجاری شرکت فنی و مهندسی آرامش بالابر پارس به شمار می رود، از تجهیزات و دستگاه های روز به همراه بهترین تکنسین ها برای نوسازی و بازسازی آسانسورها استفاده می کند. شرکت اوکسین پس از انجام این خدمات، گواهی استاندارد معتبر به مشتریان ارائه می دهد. شرکت اوکسین تمام کوشش خود را می کند تا خدمات بازسازی و نوسازی در بالاترین کیفیت به انجام برسد. ضمن آن که هزینه این خدمات هم تا حد ممکن برای مشتریان مقرون به صرفه باشد. یکی از اهداف اساسی شرکت اوکسین جلب رضایتمندی حداکثر مشتریان است تا به وسیله آن شریکی همیشگی و قابل اطمینان در کنار مشتریان باشد.

سوالات متداول درباره بازسازی و نوسازی آسانسور

  • در بازسازی و نوسازی آسانسور چه اقداماتی برای نوسازی کابین باید انجام شود؟

    اقداماتی همانند تعمیر یا تعویض پوشش دیواره ها، آینه و تزئینات، سقف، دستگیره ها، کف، رنگ آمیزی بخش های مختلف و  …… در بازسازی کابین انجام می شود.

  • عمر مفید آسانسورهای هیدرولیکی و کششی حدودا چند سال است؟

    معمولا آسانسورهای هیدرولیکی بین 20 تا 25 سال و آسانسورهای کششی تا حدود 30 سال عمر مفید دارند. بنابراین در بازسازی و نوسازی آسانسور، سیستم های هیدرولیکی را باید زودتر مورد بازسازی قرار داد.