سون سگمنت در آسانسور

در تجهیزات الکترونیکی، قطعاتی به نام سون سگمنت (7 segment) وجود دارند که از چند led به وجود می آیند. این قطعات به شکل نمایشگرهای کوچکی هستند که از آن  ها به منظور نشان دادن اعداد یا حروف در وسایل الکترونیکی همچون ماشین حساب، چراغ های راهنما، ساعت های دیجیتالی، گوشی های موبایل و غیره استفاده می شوند. در آسانسورها نیز سون سگمنت ها در نمایش اعداد روی پنل شاسی ها کاربرد دارند. این نمایشگرها داده های ضروری همانند شماره طبقات، جهت حرکت کابین و هشدارها را نمایش می دهند. سون سگمنت ها در آسانسورها به نحوی طراحی شده اند که به راحتی قابل خواندن باشند و جزء حیاتی در سیستم های کنترل دستگاه به شمار می روند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با سون سگمنت در آسانسورها مطالبی را بیان کرده ایم.

انواع سون سگمنت ها

به طور کلی سون سگمنت ها در هر نوع وسیله ای از جمله آسانسورها استفاده شوند، به دو نوع تقسیم می شوند که در زیر آن ها را توضیح داده ایم:

  • کاتد مشترک

در این نوع از سون سگمنت ها، led هایی که در قطعه وجود دارند، همگی به یکدیگر اتصال دارند. به عبارتی اگر هر کدام از هفت led بخواهد روشن شود، تنها اتصال پایه مشترک (پایه کاتد مشترک) به سر منفی کفایت می کند. همچنین به منظور روشن کردن هر بخش یا سگمنت، تنها باید سر مثبت به پایه متناظر آن سگمنت متصل شود.

  • آند مشترک

در این مدل از سون سگمنت ها، led ها به نحوی قرار گرفته اند که به یکدیگر متصل باشند. به این معنا که روشن شدن هر کدام از led ها از a تا g با اتصال پایه مشترک یا پایه آند مشترک به سر مثبت انجام می شود. هر سگمنت نیز با اتصال سر منفی به پایه متناظر آن سگمنت روشن می شود.

 ولتاژ مصرفی سون سگمنت ها

این قطعات عمدتا با ولتاژهای 3.3، 5، 9 و 12 ولت و همچنین 220 ولت AC کار می کنند که در این صورت مصرف برق هر کدام نیز متفاوت است؛ به این دلیل که ابعاد و میزان روشنایی led های موجود با یکدیگر فرق دارند که باعث تفاوت ولتاژ مصرفی آن ها می شود. بنابراین به هنگام بررسی انواع سون سگمنت ها، ولتاژ مصرفی هر کدام را بررسی کرده و با توجه به منبع تغذیه ای که در آسانسور وجود دارد، قطعه متناسب با آن را انتخاب و خریداری کنید.

مواد مورد استفاده در ساخت سون سگمنت ها

این نمایشگرهای دیجیتالی از مواد بادوامی همچون پلی کربنات یا اکریلیک ساخته می شوند که در برابر سایش و پارگی مقاوم هستند. لامپ های led به کار رفته در سون سگمنت ها، باعث کم مصرف شدن صفحه نمایش شده و روشنایی ایجاد شده توسط آن ها در حد مناسبی است. بنابراین این نمایشگرها برای عملکرد مداوم در آسانسورها با کاربری های متفاوت، تجهیزات مناسبی محسوب می شوند.

مزایای سون سگمنت ها در آسانسور

استفاده از نمایشگرهای عددی یا سون سگمنت ها در سیستم های آسانسور مزایای متعددی را به همراه دارد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم:

  • مصرف کم برق و طول عمر طولانی

این نمایشگرها برق کمی مصرف کرده و طول عمر بالایی دارند. در این صورت برای ساختمان های پرتردد تجهیزات مناسبی به شمار می روند. زیرا در عین حال که دائما مورد استفاده قرار می گیرند، برق زیادی مصرف نمی کنند؛ همچنین دوام بالای آن ها باعث می شود تا دچار خرابی زودهنگام نشده و بتوانند سال ها عمر کنند.

  • روشنایی و وضوح بالا

صفحه نمایش های سون سگمنت روشنایی و وضوح قابل توجهی دارند که یک ویژگی حیاتی برای ایمنی و راحتی در هنگام استفاده از آسانسور به شمار می رود. زیرا کاربران می توانند به راحتی شماره طبقات و غیره را به راحتی و با وضوح بالا مشاهده کنند.

  • سازگاری با محیط زیست

صفحه نمایش های 7 سگمنت به دلیل مصرف برق کم تر و کاهش ردپای کربن ساختمان با محیط زیست سازگاری دارند. این تجهیزات، وسایلی الکتریکی هستند و با مصرف برق، هیچ گونه آلودگی را تولید نمی کنند.

  • تجهیزات عملکردگرا

این نمایشگرها علمکرد ثابت خود را حفظ کرده و تضمین می کنند که در طول مدت زمانی که کار می کنند، سیستم های قابل اعتمادی باقی بمانند. به عبارتی کم تر دچار خرابی یا اشتباه در نمایش اعداد و کاراکترها می شوند.

  • امکان سفارشی سازی

یکی از مزایایی که صفحه نمایش های هفت بخشی دارند، امکان سفارشی سازی آن هاست. به این معنا که می توان این تجهیزات را بر اساس نوع رنگ، سطح روشنایی، نوع طرح یا مدل و همچنین نوع عملکرد به منظور مطابقت با انواع نیازها، سفارشی سازی کرد.

صفحه نمایش سون سگمنت چگونه عملکردی دارد؟

صفحه نمایش سون سگمنت، از هفت led یا بخش نورانی تشکیل می شود. این led ها به نحوی در کنار یک دیگر قرار می گیرند که بتوانند اعداد و کاراکترها را با روشن شدن خود نمایش دهند. این هفت بخش قادر به نمایش اطلاعات باینری هستند. دیودهای led از نوع دیودهای اتصال P-N هستند که انرژی الکتریکی را به شکل نور تبدیل می کنند. این نوع دیودها با دیودهای اتصال P-N معمولی فرق دارند. زیرا مدل های معمولی انرژی الکتریکی را به شکل گرما ساطع می کنند. به طور کلی می توان گفت led های سون سگمنت با روشن یا خاموش ماندن خود، باعث می شوند تا اعداد یا کاراکترها روی صفحه نمایش ظاهر شده و کاربران قادر به مشاهده آن ها شوند.

قیمت سون سگمنت

قیمت سون سگمنت آسانسورها در بازار به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. از جمله این فاکتورها می توان به طرح یا مدل، ابعاد، برند سازنده، کیفیت ساخت، نوع مواد اولیه، رنگ، نوع عملکرد و غیره اشاره کرد که روی قیمت این تجهیزات تاثیر می گزارند. علاوه بر این، فروشگاه های مختلف این تجهیزات را با قیمت های متفاوتی عرضه می کنند. به این منظور می توانید با مراجعه به وبسایت ها یا پیج های فروشگاه های آنلاین و همچنین فروشگاه های مختلف تجهیزات الکترونیکی، از قیمت انواع سون سگمنت ها اطلاعات لازم را کسب کنید. سپس با مقایسه قیمت سون سگمنت ها بین فروشگاه های مختلف، فروشگاهی را انتخاب کنید که این قطعه را در کیفیت بالا و البته قیمت مناسب عرضه می کند. در این خصوص چنانچه نیاز به خرید سون سگمنت برای آسانسور خود را دارید، شرکت اوکسین لیفت به عنوان مجموعه ای تخصصی در صنعت آسانسور، این قطعات را در برندهای معتبر و البته قیمت مناسب به مشتریان عرضه می کند. در این صورت شما می توانید با توجه به میزان بودجه خود و نیاز آسانسورتان به این تجهیزات، بهترین و مناسب ترین مدل ها را از شرکت اوکسین لیفت خریداری کنید.

مراحل خرید سون سگمنت آسانسور

در خرید سون سگمنت آسانسور باید مراحلی را طی کرده تا قطعه ای که خریداری می کنید، کیفیت و عملکرد مطلوبی داشته باشد. با طی این مراحل شما قطعه ای را خریداری خواهید کرد که بتواند نیازهای آسانسورتان را به خوبی برطرف کرده و همچنین دوام بالا و عمر طولانی داشته باشد. در زیر به این مراحل اشاره کرده ایم:

  • مشخص کردن نیازها: پیش از خرید سون سگمنت، باید با توجه به نوع آسانسور و نیاز آن، قطعه مناسب را مشخص کنید. در این زمینه باید به مواردی از قبل نوع، مدل، ابعاد و ظاهر سون سگمنت، تعداد اعداد مورد نیاز، نوع رنگ قابل نمایش و غیره توجه کنید تا بتوانید مناسب ترین قطعه را تعیین کنید.
  • مشاهده قطعه در فروشگاه های مختلف: پس از تعیین نوع سون سگمنت، باید به فروشگاه های مختلف آنلاین یا حضوری مراجعه کرده و قطعه مورد نظر را از نظر ویژگی های مختلف مورد بررسی قرار دهید. در رابطه با فروشگاه های آنلاین می توانید تصاویر قطعه و مشخصات فنی آن را مشاهده کرده و نظرات خریداران را مورد بررسی قرار دهید. در این صورت شما قادر خواهید بود تا انواع سون سگمنت ها را با یکدیگر مقایسه کرده تا امکان انتخاب بهترین گزینه برایتان فراهم شود.
  • مشاوره از کارشناسان: پس از بررسی محصولات و مقایسه آن ها با یکدیگر، در صورتی که نمی توانید یک مدل سون سگمنت مناسب را برای آسانسور خود انتخاب کنید، می توانید از مشاوره های کارشناسان فروشگاه ها بهره مند شوید.
  • بررسی و مقایسه قیمت ها: پس از آن که سون سگمنت مورد نظر را انتخاب کردید، باید قیمت آن را بررسی کرده و با محصولات دیگر فروشگاه ها مقایسه کنید. مقایسه قیمت سون سگمنت در بین فروشگاه های مختلف این مزیت را دارد که شما می توانید قطعه مورد نظر را از فروشگاهی خریداری کنید که آن را با قیمت مناسب تری عرضه می کند. البته مشروط بر آن که قطعه مورد نظر و کیفیت آن در بین فروشگاه های مختلف یکسان باشد.
  • خرید: پس از انتخاب سون سگمنت مناسب و بررسی قیمت آن، نوبت به خرید قطعه می رسد که می توانید آن را به صورت آنلاین یا حضوری از فروشگاه مورد نظر خریداری کنید. البته توصیه می شود که برای خرید این قطعه چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری به سراغ فروشگاه های معتبر بروید. زیرا این گونه فروشگاه ها انواع سون سگمنت ها را همانند سایر محصولات خود، در نوع استاندارد و با کیفیت بالا عرضه می کنند. همچنین امکان تعویض قطعه و بازگشت آن به فروشگاه در صورت معیوب بودن وجود دارد.

 

 

سون سگمنت ها تجهیزاتی پرکاربرد در آسانسورها هستند که می توانند با نمایش اعداد و حروف، به کاربران در هنگام استفاده از آسانسور کمک کنند. با وجود تنوع زیاد در بازار این تجهیزات، انتخاب قطعه ای که با نوع  و مدل آسانسور مطابقت داشته باشد، مساله ای مهم است. همچنین کیفیت متفاوت این تجهیزات و امکان وجود مدل های بی کیفیت و تقلبی، باعث می شود تا در خرید این قطعات نیاز به دقت بیشتری وجود داشته باشد. در این زمینه کارشناسان شرکت اوکسین لیفت می توانند به شما در انتخاب سون سگمنت مناسب و باکیفیت راهنمایی های لازم را ارائه کنند.

دیدگاهی وجود ندارد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *