چرا آسانسور سقوط می کند؟

آسانسورها وسایلی ضروری در ساختمان ها و آپارتمان های چند طبقه هستند. با وجود آن که این وسایل دشواری رفت و آمد در بین طبقات ساختمان ها را رفع می کنند، اما وقوع حوادثی از جمله سقوط آن ها مساله ای غیر قابل انکار است. سقوط آسانسور می تواند آسیب های جانی جدی برای کاربران داخل کابین به دنبال داشته باشد. در این خصوص آسانسورها هر چقدر هم با استانداردهای ایمنی  ساخته شده و مطابقت داشته باشند، اما در اثر عللی سقوط آن ها پدیده ای محتمل است. از این رو شناخت این علل و نیز اقداماتی که به هنگام سقوط آسانسور باید انجام شود، مساله ضروری برای مدیران ساختمان ها و تک تک کاربران می تواند باشد. در ادامه این مطلب علل سقوط آسانسور و کارهایی که باید کاربران داخل کابین به هنگام رخ دادن این حادثه انجام دهند را بیان کرده ایم.

علل سقوط آسانسور

در این قسمت به بررسی عللی پرداخته ایم که هر کدام می تواند باعث سقوط آسانسور و ایجاد پیامدهای ناگوار شود.

  • تسطیح نادرست

تسطیح نادرست یکی از علل رایجی است که می تواند باعث سقوط آسانسور در هر طبقه ای شود. تسطیح نادرست وقتی رخ می دهد که آسانسور نتواند در سطح طبقه مورد نظر توقف کند که این پدیده به عللی از جمله خرابی لنت ترمز، فنر یا درام اتفاق می افتد.

  • استفاده فراتر از ظرفیت آسانسور

استفاده از آسانسور بیشتر از ظرفیت آن می تواند باعث سقوط کابین شود. آسانسورها سیستم هایی هستند که ظرفیت تعریف شده ای دارند و سنگین شدن بیش از حد آن ها باعث فشار به قطعات مکانیکی شده و نهایتا سقوط آن را به دنبال دارد.

  • سرعت بیش از حد

سرعت بیش از حد علت دیگری است که می تواند سبب سقوط آسانسور شود. آسانسورها باید به طور منظم سرویس و نگهداری شوند تا از سرعت مناسب آن ها اطمینان حاصل شود.

  • عدم سرویس و نگهداری منظم

علت دیگر سقوط آسانسور عدم سرویس و نگهداری منظم آن است. در این خصوص چنانچه آسانسورها در بازه های زمانی منظم و ماهانه مورد بازدید و سرویس قرار نگیرند در هر زمان احتمال سقوط آسانسور وجود دارد. زیرا خرابی های احتمالی مورد بازدید و تعمیر قرار نمی گیرند و این خرابی ها ممکن است گسترش یافته و در نهایت سبب خرابی دیگر قطعات شوند. پیامد این وضعیت اختلال در عملکرد آسانسور و سقوط آن خواهد بود.

  • خرابی و نقص در سیستم آسانسور

وجود خرابی های مختلف در سیستم آسانسور و همچنین نواقص فنی و ایمنی می توانند سبب اختلال در سیستم و سقوط آن شوند. نواقصی از جمله شکستگی و ترک در شاسی موتور، پارگی و فرسودگی سیم بکسل ها و همچنین خرابی در قطعاتی از قبیل موتور، ترمزها، گیربکس، فلکه های کششی و غیره می توانند باعث سقوط آسانسور شوند.

  • خرابی ترمز آسانسور

سیستم ترمز آسانسور وسیله ای ضروری برای کاهش سرعت و توقف آسانسور است. با این حساب در صورت نقص یا خرابی در این سیستم می تواند سقوط آسانسور را به دنبال داشته باشد. بنابراین بازدیدهای دوره ای از ترمزها و عیب یابی سریع در صورت خرابی آن ها مساله ای ضروری به شمار می رود.

  • برخورد آسانسور با سقف ساختمان

در صورتی که آسانسور به هر علتی از جمله سرعت زیاد به سقف ساختمان برخورد کند می تواند باعث سقوط آن شود. زیرا با برخورد آسانسور به سقف ساختمان در حرکت نرم و روان آن اختلال به وجود آمده و پیامد آن سقوط کابین خواهد بود.

  • دخالت های انسانی

دخالت های انسانی از جمله استفاده غیر مجاز و نادرست، بی احتیاطی کاربران در هنگام استفاده، خطاها و اشتباهات اپراتور آسانسور و سایر عواملی که مربوط به دخالت های انسانی می شود، ممکن است باعث سقوط آسانسور شوند.

  • خراب شدن سیستم کنترل آسانسور

برخی از مواقع سیستم کنترل آسانسور دچار مشکل شده و خراب می شود. همین علت خود می تواند کنترل حرکت آسانسور را دچار مشکل کرده و نهایتا باعث سقوط آن شود.

  • افتادن وزنه تعادل

گاهی اوقات سقوط آسانسور به علت افتادن وزنه تعادل رخ می دهد. وزنه تعادل در آسانسورهای کششی به ایجاد تعادل وزنی و کاهش وزن کابین کمک می کند. اگر این وزنه از جای خود رها شده و به پایین سقوط کند، باعث می شود تا آسانسور نیز از تعادل خارج شده و دچار سقوط شود.

  • خرابی قرقره ها

قرقره ها و فلکه های کششی جزء قطعات مهم و اساسی آسانسور هستند. در صورتی که این قطعات به هر علتی خراب شده یا دچار خوردگی شوند، آسانسور ممکن است سقوط کند.

وقتی آسانسور سقوط کرد، چه کنیم؟

سقوط آسانسور پدیده ای است که کم تر اتفاق می افتد. اما با وجود این باید در هنگام رخ دادن این پدیده نکاتی را رعایت کرده و اقداماتی را انجام دهیم. در زیر به بررسی این نکات و اقدامات پرداخته ایم.

  • خونسردی و تعادل خود را حفظ کنید

وقتی حس کردید آسانسور دچار سقوط شده است در وهله نخست خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید. البته طبیعی است که در این مواقع با ترس و استرس زیادی روبرو شوید. اما حفظ خونسردی و آرامش به منظور انجام اقدامات درست مساله بسیار مهمی است. در این شرایط بهتر است در کابین نشسته و هر چیزی مانند دستگیره یا دسته ای را محکم گرفته و به آن بچسبید؛ تا از این طریق تعادل خود را در آسانسور حفظ کنید.

  • درخواست کمک کنید

وقتی آسانسور شروع به سقوط کرد با حفظ ایمنی و آرامش فورا از مسئولین مربوطه یا هر کس دیگری درخواست کمک کنید. برای این کار می توانید از کلید اضطراری آسانسور یا تلفن همراه و غیره برای اطلاع رسانی و درخواست کمک استفاده کنید.

  • ثابت در جای خود مانده و بالا یا پایین نپرید

مهم این است که در هنگام سقوط آسانسور سعی کنید تا در جای خود ثابت مانده و از پریدن به بالا یا پایین خودداری کنید. پریدن به بالا و پایین از جمله کارهای خطرناکی است که می تواند باعث شود تا سر فرد به سقف آسانسور برخورد کند. در این صورت احتمال آسیب به سر و گردن و ضربه مغزی وجود دارد.

  • در داخل آسانسور به شکل عمودی نایستید

در موقع سقوط آسانسور، به شکل عمودی و مستقیم در داخل کابین نایستید. زیرا در این حالت فشاری که به اعضای بدن وارد می شود بسیار زیاد است. در این شرایط آسیب های بسیار جدی به اعضای بدن از جمله سقوط فقرات وارد شده و حتی مرگ فرد را به دنبال خواهد داشت.

  • در کف آسانسور دراز بکشید

دراز کشیدن در کف آسانسور از جمله اقدامات مفیدی است که می توان در هنگام سقوط آسانسور انجام داد. البته اگر بخواهید دراز بکشید باید فضای کافی برای این کار وجود داشته باشد. وقتی دراز کشیدید، دست های خود یا هر وسیله ای همانند کیف دستی را در زیر سر خود قرار دهید تا سرتان دچار فشار و ضربه نشود.

  • در داخل کابین بنشینید

در صورت نبود فضای مناسب برای دراز کشیدن در آسانسور، بهتر است در کف آن بنشینید. موقع نشستن وسایلی همانند کیف دستی یا هر چیز نرمی که به همراه دارید را در زیر خود قرار دهید. همچنین دست ها را روی سر و گردن خود بگذارید و از آن ها محافظت کنید.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی علل مختلفی پرداختیم که باعث سقوط آسانسور می شوند. همچنین اقدامات لازم در وقوع این حادثه را بیان کردیم. سقوط آسانسور حادثه بسیار ترسناک و اضطراب آوری است که می تواند حوادث جانی جبران ناپذیر و حتی مرگ افراد را به دنبال داشته باشد. اما با وجود این آگاهی از علل این حادثه ناگوار می تواند به مدیران ساختمان ها کمک کند تا برای جلوگیری از آن اقدامات لازم را همواره انجام دهند. همچنین کاربران نیز با دانستن نکات لازم و رعایت آن ها می توانند تا حدود زیادی از آسیب ها و صدمات جدی به خود در اثر سقوط آسانسور جلوگیری کنند.

دیدگاهی وجود ندارد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *