آسانسور شیشه ای (پانوراما)

آسانسورها وسایل بسیار ضروری در ساختمان های امروزی محسوب می شوند. این دستگاه ها به مرور زمان پیشرفته تر شده اند و شکل ظاهری آن ها تغییرات بسیاری یافته است. آسانسور شیشه ای یا پانوراما از جمله انواع آسانسور به شمار می رود که در مکان های مختلفی همانند هتل ها، مراکز تجاری، فروشگاه های چند طبقه، ویلاها، منازل و غیره از آن استفاده می شود. این گونه آسانسورها با کابین های شیشه ای جذابیت خاصی دارند و باعث ایجاد ظاهری زیبا و تماشایی از نمای داخلی ساختمان می شود. آسانسورهای پانوراما با توجه به کاربردشان، در طرح ها، مدل ها و ابعاد مختلف، تولید می شوند. در ادامه به معرفی آسانسور شیشه ای و موضوعات مرتبط با آن پرداخته ایم.

آسانسور شیشه ای یا پانوراما چیست؟

آسانسور شیشه‌ای یا آسانسور پانوراما، نوعی آسانسور است که برای دیدن مناظر و چشم اندازهای بیرون ساختمان، با استفاده از شیشه‌های شفاف طراحی شده است. این نوع آسانسور، شامل دیواره‌ها، سقف و کف از شیشه شفاف است و در نتیجه، بین داخل آسانسور و بیرون ساختمان، دید بیشتری فراهم می‌کند.

آسانسور شیشه‌ای دید ۳۶۰ درجه‌ای به شما می‌دهد و این امکان وجود دارد که در داخل یا بیرون ساختمان نصب شود. جذابیت ظاهری آن باعث شده استفاده از آن در مراکز تجاری و تفریحی افزایش یابد.

آسانسور شیشه‌ای در ساختمان‌های مرتفع، مانند برج‌ها و ساختمان‌های بلند، بسیار محبوب است. طراحی زیبای آن، احساس امنیت و راحتی در استفاده از آن را برای مسافران ایجاد می‌کند. با توجه به طراحی شفاف این نوع آسانسور، کاربران می‌توانند مناظر و چشم‌اندازهایی را که در ساختمان در جاهای مختلف وجود دارد را ببینند و از زیبایی آنها لذت ببرند.

ویدیوی آسانسور شیشه ای – طراحی و اجرا توسط اوکسین لیفت

به علاوه، آسانسور شیشه‌ای به دلیل ظاهری جذاب و شیکی که دارد، در تزیین داخلی ساختمان‌های بزرگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مجموع، آسانسور شیشه‌ای، ترکیبی از طراحی زیبا، عملکرد عالی و امنیت بالاست که برای ساختمان‌های مدرن و جذاب بسیار مناسب است.

آسانسور شیشه ای همان طور که از نام آن مشخص است، کابین هایی شیشه ای دارد. این شیشه ها معمولا از جنس لمینت سکوریت ساخته می شود که از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است. در ساخت فریم یا قاب این شیشه ها از فولاد ضد زنگ و ضد خش استفاده می شود که شیشه ها را محکم در جای خود نگاه داشته است. شکل کابین در این آسانسورها می تواند مکعبی، دایره ای یا نیم دایره ای باشد که هر کدام زیبایی و جذابیت خاصی دارد. شیشه های استفاده شده در این دستگاه ها معمولا شفاف هستند. اما گاهی اوقات می تواند به شکل دودی یا رنگی نیز استفاده شود. سیستم محرک این آسانسورها عمدتا به دو شکل کششی و هیدرولیک طراحی و ساخته می شود.

ابعاد آسانسور شیشه‌ای

به طور کلی ابعاد آسانسور های شیشه‌ای بسیار متفاوت است و متناسب با کاربری و شرایط محیط و همچنین ظرفیتی که دارند متغیر هستند. اینکه ابعاد آسانسور شیشه‌ای به چه صورت است، تا حد زیادی به نوع آن بستگی دارد. ابعاد آسانسور شیشه‌ای کششی بیشتر از آسانسور شیشه‌ای هیدرولیکی است. معمولاً ابعاد کابین آسانسور شیشه‌ای خانگی نیز از 70cm تا 140cm بوده و قابلیت جا به جایی حداکثر ۶ نفر را دارند. شایان ذکر است میزان مصرف برق آن‌ها نیز نسبت به سایر مدل‌ها بسیار کمتر است و برای ساختمان‌های ۲ تا ۴ طبقه مناسب هستند.

انواع آسانسور شیشه‌ای

به طور کلی آسانسور‌های شیشه‌ای به دو گروه کششی و هیدرولیکی تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • آسانسورهای شیشه‌ای کششی

این گروه از آسانسور‌های شیشه‌ای بهترین گزینه برای ساختمان‌های مرتفع هستند که با استفاده از سیم بکسل و وزنه طراحی و تولید می‌شوند. کابین آسانسور شیشه‌ای کششی به صورتی است که تجهیزات مکانیکی آسانسور در آن دیده می‌شوند. آسانسورهای کششی برای نصب به فضای بیشتری نسبت به هیدرولیکی نیاز دارند.

  • آسانسور‌های شیشه‌ای هیدرولیکی

آسانسور شیشه‌ای هیدرولیکی فاقد سیم بکسل و وزنه است؛ در نتیجه برای ساختمان‌هایی با ارتفاع بلند مناسب نیستند. شایان ذکر است که تجهیزات مکانیکی آسانسور در معرض دید نیستند.

نوع درب ها در آسانسور شیشه ای

درب های کابین در این آسانسورها معمولا از جنس شیشه و در مدل های مختلف تک درب، دو درب و چند درب ساخته می شود. این درب ها در کم ترین میزان، 70 سانتی متر عرض دارند. این درب ها به شکل اتوماتیک کار می کنند و با فشار دادن کلید باز و بسته می شوند.

سیستم محرکه آسانسورهای شیشه ای

همان طور که در بالا اشاره کردیم، آسانسورهای پانوراما از دو نوع سیستم محرکه کششی  و هیدرولیک استفاده می کنند. سیستم های کششی از تجهیزات و قطعاتی همانند الکتروموتور، سیم بکسل، وزنه تعادل، تراول کابل و ….. استفاده می کنند. در سیستم های کششی سعی می شود تا تجهیزات و قطعات مختلف همانند سیم بکسل ها، وزنه تعادل و …… از دید افراد پنهان بماند. زیرا این تجهیزات ظاهر آسانسور شیشه ای را به هم می ریزد و از نظر زیبایی، اصلا مناسب نیستند. آسانسورهای شیشه ای از نوع کششی برای ساختمان ها و آپارتمان های مرتفع استفاده می شود. سرعت حرکت کابین در این سیستم ها نسبتا زیاد است.

گونه دیگر آسانسورهای شیشه ای، سیستم های هیدرولیک هستند که با مدل های کششی تفاوت های زیادی دارند. این سیستم ها از تجهیزاتی همانند موتور هیدرولیک، پمپ ها، سیلندر، پیستون، جک ها و غیره تشکیل می شوند. این دستگاه ها قطعاتی همانند سیم بکسل، وزنه تعادل و ….. ندارند و با جک هایی کار می کنند که به هنگام بالا یا پایین رفتن کابین، صحنه جالبی ایجاد می کند. از این رو لزومی بر پنهان کردن تجهیزات انتقال نیرو در این آسانسورها وجود ندارد. آسانسورهای هیدرولیک برای ساختمان های کم ارتفاع مناسب هستند. این سیستم ها نسبت به مدل های کششی سرعت پایین تری دارند.

طراحی آسانسور شیشه ای

مزایای آسانسورهای شیشه ای

آسانسورهای شیشه از مزایای متعددی برخوردارند که باعث شده است در بسیاری از مکان ها و ساختمان ها از آن ها استفاده شود. در ادامه به مزایای مهم این سیستم ها اشاره کرده ایم.

  • زیبایی بصری یکی از مزایای قابل توجه این آسانسورهاست. شیشه ای بودن کابین جلوه بصری زیبایی به نما و دکوراسیون داخلی ساختمان می بخشد و حس مطبوعی به آدمی می دهد.
  • با سوار شدن کاربران به این آسانسورها می توانند به هنگام حرکت کابین، فضا و نمای اطراف و حتی چشم انداز بیرون را به تماشا بنشینند. به عبارتی استفاده از این نوع آسانسورها نوعی سرگرمی و تفریح نیز محسوب می شود.
  • شیشه های این آسانسورها در طول روز می تواند به جذب نور خورشید کمک کرده و باعث روشنایی هر چه بیشتر داخل ساختمان شود.
  • کاربران به هنگام قرار گرفتن در کابین های شیشه ای این آسانسورها، احساس ترس و اضطراب کابین های تاریک را نخواهند داشت. بلکه احساس مطبوع و لذت بخشی را تجربه خواهند کرد.
  • کابین های شیشه ای به دلیل استفاده از نور محیط، نیازی به نصب سیستم روشنایی و انواع لامپ ها در طول روز را ندارند. در این صورت با استفاده از این دستگاه ها، می توان در مصرف برق و هزینه های آن صرفه جویی کرد.
  • آسانسورهای شیشه ای می تواند امکاناتی لوکس محسوب شود و به کاربر این را حس را بدهد که شخصیتی مهم به شمار می رود.

کاربردهای آسانسور شیشه ای

به دلیل آن که آسانسورهای پانوراما ظاهر جذاب و تماشایی دارند، در جاهای مختلفی از آن ها استفاده می شود. در ادامه به کاربردهای این سیستم ها اشاره کرده ایم.

  • مجتمع های تجاری و مراکز خرید چند طبقه
  • فروشگاه های زنجیره چند طبقه
  • در ساختمان هایی که محل نصب آسانسور در نمای آن ساخته شده است.
  • در هتل ها و تالارهای چند طبقه
  • در منازل و ویلاهای دوبلکس
  • در ساختمان های لوکس و مجلل

ایمنی آسانسورهای شیشه ای

به طور کلی آسانسورهای پانوراما نسل پیشرفته ای از آسانسورها محسوب می شوند که ایمنی و کیفیت آن ها به مراتب نسبت به سیستم های پیشین ارتقا یافته است. متریال شیشه ای که در ساخت کابین ها استفاده می شود از نوع لمنیت چند لایه است که مقاومت و استحکام آن را بالا می برد. در میان این لایه ها، نوعی طلق به کار رفته است که وقتی شیشه دچار ضربات شدید و شکستگی شود، از ریزش و پاشش ذرات آن جلوگیری می کند. همانند شیشه های خودرو که به هنگام شکسته شدن، قطعات شیشه از جای خود پرتاب نمی شوند. شیشه های آسانسور پانوراما به قدری از استحکام برخوردارند که فشارهای ناشی از حوادث طبیعی و غیر طبیعی را به خوبی تحمل می کنند.

قیمت آسانسورهای شیشه ای

آسانسور شیشه ای خانگی

آسانسور شیشه ای یکی از بهترین مدل ها برای نصب در منازل به شمار می رود. این وسایل یکی از عناصر دکوراسیون منازل لوکس تلقی شده که باعث تماشایی شدن نمای داخلی منزل می شود. نصب این سیستم ها برای آپارتمان های کم ارتفاع یا منازل دوبلکس گزینه مناسبی می تواند باشد. این آسانسورها با ظرفیت حداکثر شش نفر تولید می شوند. بیشترین ارتفاعی که کابین این سیستم ها می تواند جابجا شود، حدود 15 متر است.

قیمت آسانسورهای شیشه ای

قیمت سیستم های پانوراما در بازار تفاوت های زیادی با یکدیگر دارد. فاکتورهایی روی قیمت این سیستم ها تاثیرگذار است که در این بخش به آن ها اشاره کرده ایم.

  • ابعاد آسانسور که شامل قطعات مکانیکی، الکتریکی، کابین و …. می شود.
  • جنس و کیفیت قطعاتی که در قسمت های مختلف آسانسور به کار رفته است.
  • کششی یا هیدرولیک بودن سیستم محرکه.
  • نوع و کیفیت شیشه به کار رفته در ساخت کابین. همچنین میزان ضخامت شیشه و تعداد لایه ها در قیمت آن تاثیرگذار است.
  • اتصالاتی که در قسمت های مختلف آسانسور ایجاد شده است، از نظر نوع و جنس قیمت های متفاوتی دارند.
  • میزان اعتبار و شهرت شرکت سازنده از عواملی است که باعث تفاوت قیمت این دستگاه ها می شود.
  • خارجی یا داخلی بودن قطعات آسانسور.
  • محل نصب سیستم در ساختمان

کابین آسانسور شیشه‌ای

کابین این نوع آسانسور از جنس شیشه لمینت است. البته شیشه دور آسانسور می‌تواند سکوریت باشد اما بهتر است برای مقاومت بیشتر در برابر لرزش‌های آسانسور از شیشه‌های لمینت استفاده نمود. کابین آسانسور شیشه‌ای دارای شیشه‌های ثابت با قابی فلزی است. بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که در بعضی از آسانسورهای شیشه‌ای، کابین به صورت جداگانه قرار نمی‌گیرد و در برخی مدل‌های دیگر شیشه دور آسانسور با کابین شیشه‌ای یکی می‌باشد. اینکه کابین آسانسور به طور کامل از شیشه تشکیل شده باشد موضوع ضروری نیست. معمولاً آسانسور‌های پانورامیک می‌توانند از یک سو یا چندین سو به بیرون دید داشته باشند.

آسانسور شیشه‌ای بیرون ساختمان

آسانسور شیشه‌ای بیرون ساختمان نمای بی‌نظیری برای شما فراهم می‌کند و برای ساکنین تجربه خوشایندی به وجود می‌آورد. زمانی که شما سوار آسانسور شیشه‌ای بیرون ساختمان می‌شوید، دید ۳۶۰ درجه‌ای از اطراف ساختمان خواهید داشت و بالا و پایین رفتن آسانسور صحنه شگفت‌انگیزی برای شما فراهم می‌کند. مهم‌ترین مزیتی که این گروه آسانسور‌ها دارند، عدم نیاز به حفر چاله آسانسور می‌باشد. در نتیجه شما می‌توانید این نوع آسانسور شیشه‌ای را بدون نیاز به اشغال فضای اضافی در بیرون ساختمان نصب کنید. همچنین برای نصب آن نیازی به تاسیس موتورخانه نیاز نیست.

ویژگی مهم دیگری که آسانسور شیشه‌ای بیرون ساختمان دارد این است که سیستم کنترل وزن قوی دارد و اگر بار اضافی داخل آن قرار بگیرد، آسانسور حرکت نمی‌کند. تنوع ظاهری و جذابیت بالای آن نیز از دیگر ویژگی‌های این مدل آسانسور است.

آسانسور شیشه‌ای بیرون ساختمان به طور مرتب در معرض آلاینده‌های محیطی است و ممکن است این سوال را برای شما به وجود بیاورد که تمیزکاری آن به چه صورت است؟ پاسخ آن شستشوی تخصصی است که می‌توانید از شرکت‌های معتبر در این زمینه استفاده کنید. در شستشوی تخصصی آسانسور روش‌های مختلفی مانند استفاده از آب، مواد شیمیایی، بخار آب و… به کار گرفته می‌شود.

آسانسور شیشه‌ای داخل ساختمان

یکی دیگر از امکانی که می‌توانید از آسانسور شیشه‌ای استفاده کنید، فضای داخلی منازل مسکونی، ویلاهای لوکس و سایر ساختمان‌ها می‌باشد که باعث زیباسازی بیشتر نمای داخلی می‌شود. فضای راه پله‌ها نیز برای تعبیه آسانسور شیشه‌ای بسیار مناسب می‌باشد.

سرعت آسانسور شیشه‌ای

سرعت آسانسور شیشه‌ای هیدرولیکی نسبتا کم بوده و حدود 0.5 m/s ثبت شده است. این در حالی است که سرعت آسانسور‌های کششی بسیار بیشتر بوده و سرعتی بالغ بر 2.5 m/s دارند. از این رو اگر قصد استفاده از آسانسور شیشه‌ای برای ساختمان مرتفع را دارید، مدل کششی بهترین گزینه است.

آسانسور شیشه‌ای در تهران

اگر ساکن شهر تهران هستید و قصد دارید برای ساختمان خود آسانسور شیشه‌ای نصب کنید، کافی است از طریق شماره تلفن‌ها اعلامی با کارشناسان اوکسین لیفت در ارتباط باشید. این مجموعه از تیمی متخصص و حرفه‌ای تشکیل شده که تجربه بالایی در زمینه تولید و نصب انواع آسانسور دارند. اوکسین لیفت تلاش کرده در کنار کیفیت بالا، به طراحی و زیبایی ظاهری آسانسور نیز توجه ویژه داشته باشد.

آسانسور شیشه‌ای در خانه

ممکن است بالارفتن از پله‌ها برای شما مشکل باشد یا فرد سالمندی در منزل زندگی کند که نتواند از پله‌ها بالا برود. در چنین مواقعی نصب یک آسانسور شیشه‌ای در خانه پیشنهاد خوبی است. به دلیل اینکه اتاقک آسانسور‌های خانگی از شیشه ساخته شده است، به آن‌ها آسانسور شیشه‌ای می‌گویند.

آسانسورهای شیشه‌ای خانگی مزایای بسیار دارند و از لحاظ هزینه بسیار مقرون به صرفه هستند؛ به طوری که ارزش منزل شما را بیشتر می‌کنند. یک مزیت مهم این دسته از آسانسورها این است که به راحتی با هر مدل دکوراسیونی هماهنگ می‌شوند و شرایط زندگی را بهبود می‌بخشند.

این دسته از آسانسورهای جدید علاوه بر زیبایی، کاربری راحتی را نیز به وجود می‌آورند. آسانسور‌های شیشه‌ای خانگی نرم و بی‌صدا هستند و به دلیل اینکه نور را از خود عبور می‌دهند، نیازی به روشن کردن لامپ‌های زیاد نیست. برای تولید این گروه از آسانسور‌ها از شیشه استاندارد استفاده می‌شود که به طور کلی بیش از نیمی از هزینه را به خود اختصاص می‌دهند.

آسانسور شیشه‌ای کوچک

آسانسور شیشه‌ای کوچک یک نمونه عالی از فضاسازی با استفاده از شیشه‌های مخصوص است. زمانی که تعداد طبقات یک فضای داخلی افزایش می‌یابد، نصب آسانسور بیشتر به چشم می‌خورد. بسیاری از کارشناسان معماری اغلب برای واحد‌های بیش از یک طبقه توصیه می‌کنند از آسانسور‌های شیشه‌ای کوچک خانگی استفاده شود تا هم جا به جایی بین طبقات راحت باشد و هم ارزش ملک بیشتر شود.

آسانسور شیشه‌ای کوچک به صورت یک یا دونفره نیز تولید می‌شوند که در مقایسه با سایر مدل‌ها از اندازه کوچکتری برخوردارند. نکته جالب دیگری نیز وجود دارد و این است که برای نصب آسانسور‌های شیشه‌ای کوچک نیازی به تخریب زیاد نیست و در سیستم جا به جایی آن از جک بالارونده هیدرولیکی استفاده می‌شود.

از آسانسورهای شیشه‌ای کوچک برای انتقال بارهای سبک تا سنگین در محیط خانگی نیز استفاده می‌شود. طراحی این مدل آسانسور‌های به گونه‌ای است که در فضاهای محدود مانند آپارتمان، ادارات کوچک و… قابل نصب می‌باشند. آسانسور شیشه‌ای کوچک سبک است، در نتیجه انتقال و نصب راحتی دارد.

آسانسور شیشه‌ای گرد

آسانسور شیشه‌ای گرد یکی از جذابترین طراحی‌ها را در بین کابین‌های آسانسور دارند. در ساخت کابین این دسته از آسانسورها از شیشه‌های مخصوصی به عنوان ماده مخصوص استفاده می‌شود. کابین آسانسور شیشه‌ای گرد قوس خاصی دارد. این دسته از کابین‌ها معمولاً وارداتی بوده و از جنس پلی کربنات هستند. آسانسور شیشه‌ای گرد در ساختمان‌هایی با نمای داخلی مدرن به کار می‌روند. این مدل آسانسور بهترین گزینه برای ساختمان‌هایی با تعداد طبقات زیاد است.

اجرای انواع آسانسورهای شیشه ای | چرا اوکسین؟

شرکت فنی و مهندسی آرامش بالابر پارس با نام تجاری اوکسین، از جمله شرکت های مطرح در صنعت آسانسور به شمار می رود که در ساخت و راه اندازی انواع آسانسورها فعالیت می کند. این شرکت آسانسوری با بیش از 15 سال سابقه تخصصی ساختمان های بسیاری را به آسانسورهای پیشرفته و باکیفیت تجهیز کرده است. در میان تولیدات مختلف این شرکت، آسانسورهای شیشه ای یکی از محصولات منحصر به فرد محسوب می شود. در ساخت این نوع دستگاه ها، از مواد اولیه باکیفیت از جمله مرغوب ترین شیشه های لمینت استفاده شده که باعث استحکام و ایمنی بسیار زیاد آسانسور می شود. شرکت اوکسین تمام کوشش خود را می کند تا سیستم های تولیدی اش، تمامی استانداردها و ضوابط لازم را داشته باشد. این شرکت، پس از نصب و راه اندازی آسانسورهای شیشه ای، به مشتریان گارانتی محصول را نیز ارائه می دهد. با وجود این گارانتی معتبر، مشتریان می توانند در مدت زمان قید شده در آن، از خدمات پس از فروش شرکت به نحو مطلوبی بهره مند شوند. شرکت اوکسین مفتخر است با نصب و راه اندازی بهترین آسانسورهای شیشه ای، بتواند به رفع نیازهای مشتریان کمک کرده و رضایتمندی حداکثری آنان را به خود جلب کند.

آسانسور پانوراما کابین شیشه‌ای

نام دیگر آسانسور شیشه ای، آسانسور پانوراما بوده که در آن یک یا چند کابین در اطراف آسانسور از شیشه تشکیل شده است. آسانسور پانوراما پیشرفتی در صنعت آسانسور محسوب می‌شود که شکل نو و خلاقانه‌ای در اشکال آسانسور را ارائه می‌کند. در بدنه این دسته از آسانسورها می‌توان شیشه‌ای شفاف یا دودی به کار برد. فریم‌های های اطراف آسانسورهای پانوراما معمولاً از جنس فولاد زنگ نزن یا همان استیل است.

مانند سایر آسانسورها، آسانسور شیشه‌ای نیز دارای اجزای تقریباً مشترکی است:

  • کابین
  • موتور
  • کابل‌های فولادی
  • ریل‌ها
  • قرقره‌ها
  • سیستم متحرکه
  • سیستم کنترل
  • ترمز

کابین آسانسور پانوراما

کابین آسانسورشیشه‌ای یا همان پانوراما دارای انواع گوناگونی است که متناسب با نیاز فضای موردنظر و سلیقه مشتری نصب می‌شود. کابین آسانسور شیشه‌ای کششی بیشتر برای ساختمان‌های مرتفع به کار می‌رود و توسط سیم بکسل و وزنه طراحی می‌شود. در این نوع کابین سایر تجهیزات مکانیکی آسانسور قابل مشاهده می‌باشد. کابین آسانسور هیدرولیکی فاقد سیم بکسل و وزنه است و تجهیزات مکانیکی در آن قابل رویت نمی‌باشد. از لحاظ ظاهری نیز کابین آسانسورهای شیشه‌ای در دو مدل گرد و مربعی تولید می‌شود.

سوالات متداول درباره آسانسور شیشه ای (پانوراما)

  • ویژگی های مهم شیشه های کابین در آسانسور شیشه ای چیست؟

    این شیشه ها از نوع چند لایه بوده و از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار است. همچنین در میان لایه های شیشه، از نوعی طلق استفاده شده است که در صورت ورود ضربات شدید و شکستگی شیشه، مانع از ریزش و پاشش ذرات آن می شود.

  • کابین در آسانسور شیشه ای به چه شکل های طراحی و تولید می شود؟

    در این آسانسورها کابین معمولا به سه شکل دایره ای، نیم دایره و مکعبی ساخته می شود.

 

نمونه پروژه اجرای آسانسور شیشه ای اوکسین لیفت

آسانسور شیشه ای اوکسین لیفت
آسانسور شیشه ای اوکسین لیفت
آسانسور پانوراما
آسانسور پانوراما
آسانسور شیشه ای اوکسین لیفت
آسانسور شیشه ای اوکسین لیفت

ویدیوی آسانسور شیشه ای – طراحی و اجرا توسط اوکسین لیفت

دیدگاهی وجود ندارد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *