دریچه اضطراری آسانسور چیست؟

تقریباً تمامی افراد تجربه استفاده از آسانسور را دارند؛ اما گیرافتادن در آسانسور اتفاقی نادر است که تعداد افراد بسیار کمی با آن مواجه می‌شوند. علت این اتفاق، قطعی برق و یا خرابی قطعات است که موجب متوقف شدن آسانسور در بین طبقات می‌شوند. دریچه اضطراری نکته‌ای است که در مواقع توقف آسانسور به علت نقص فنی، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. ما در ادامه به این موضوع بیشتر می‌پردازیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

دریچه اضطراری آسانسور چه کاربردی دارد؟

این دریچه بالای سقف کابین قرار دارد و برای رهایی و نجات مسافرانی که داخل کابین هستند به کار می‌رود. از دریچه اضطراری آسانسور برای مواقع خطر استفاده می‌شود و ابعاد آن باید حداقل ۵۰*۳۵ سانتی متر باشد. این دریچه باید قفل داشته باشد تا با کلید بتوان آن را از درون کابین باز کرد. البته این دریچه از بیرون به کلید نیازی ندارد و تنها از طریق زبانه‌ای با کشیدن معمولی به طرف بالا باز خواهد شد. دریچه اضطراری باید بدون مشکل درگیر شدن با قاب وزنه و تاسیسات داخل چاه باز شود و فاقد هرگونه روزنه باشد.

قرار دادن دریچه اضطراری آسانسور الزامی است؛ زیرا زمانی که سرویسکار بر روی سقف کابین مشغول کار است و آسانسور بنا به دلایلی در آخرین طبقه متوقف می‌شود، از طریق این دریچه خارج می‌شود. اگر دریچه اضطراری وجود نداشته باشد، سرویسکار در آن نقطه از چاه آسانسور گرفتار شده و مانند افرادی که در کابین محبوس شده اند، نمی‌تواند خارج شود. بنابراین در نظر بگیرید که این دریچه حتماً در بالای آسانسور تعبیه شده باشد.

تماس با آسانسور اوکسین لیفت

کلید اضطراری آسانسور چیست؟

یکی دیگر از قطعات جانبی آسانسور کلید اضطراری است که در مواقعی که برق شده یا آسانسور گیر کرده است، می‌توان از آن استفاده نمود و درب را باز کرد. این کلید سه گوش برای درب‌های لولایی آسانسور کاربرد دارد و قفل آن در کنار درب هر طبقه قرار دارد.

چنانچه به هر دلیلی آسانسور در بین راه گیر کرد، می‌توانید از این کلید نیز استفاده کنید تا درب طبقه‌ای که آسانسور در آن گیر کرده است را باز کنید. معمولاً این قفل در بالای درب آسانسور قرار گرفته است که با فشار دادن کلید اضطراری در قفل و چرخاندن آن باز می‌شود. بعد از خارج کردن افراد از کابین، حتماً درب را بسته و سپس قفل کنید. به این نکته توجه کنید که ممکن است کابین آسانسور کمی بالاتر یا پایین‌تر از سطح طبقه گیر کرده باشد؛ به همین دلیل برای خارج کردن افرادی که در کابین گیر افتاده اند، نهایت دقت و احتیاط را به خرج دهید.

شایان ذکر است که افراد متفرقه نباید به این کلید دسترسی داشته باشند و مدیر ساختمان و تکنسین آسانسور باید آن را نگهداری کنند تا در هنگام بروز حوادث از آن استفاده نمایند. کلید اضطراری آسانسور در هنگام سرویس‌های دوره‌ای و تعمیرات نیز کاربرد دارد تا تکنسین آسانسور به قسمت‌های دیگر چاه آسانسور نیز دسترسی داشته باشند.

جمع‌بندی

ما در این مطلب به دریچه اضطراری آسانسور و همچنین کلید اضطراری آسانسور اشاره کردیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در این زمینه سوالاتی دارید یا تصمیم گرفته اید آسانسور مناسبی برای ساختمان یا منزل خود نصب کنید، می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق پل‌های ارتباطی اعلام شده با اوکسین لیفت در تماس باشید. کارشناسان این مجموعه پاسخگوی تمامی سوالات شما عزیزان خواهند بود.

دیدگاهی وجود ندارد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *